PEMILIHAN PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS TEKNOLOGI INFORMASI
Abstract
Abstract
Learning media is a place to convey information and messages in learning. The function of learning media is so that students can easily understand the information and messages conveyed so that they can achieve learning goals perfectly. In this era of all technology and information, the development of media has also progressed very rapidly. The use of technology and information as learning media is a requirement so that learning is more interesting and not only fixed on the teacher. In its use, technology and information media are indeed difficult to operate and require special expertise to run them. But it cannot be denied that this technology and information-based learning media cannot be avoided or abandoned. This type of learning media makes it very easy for teachers to teach, because the teacher no longer re-explains the material that has been discussed. And the coverage in this technology-based media is very broad so it is very easy for students to reach. This technology and information-based media can be in the form of cellphones, laptops, the internet, and etc.
Keywords: Media; Learning; Technology
Abstrak
Media pembelajaran merupakan suatu wadah untuk menyampaikan informasi dan pesan dalam pembelajaran. Fungsi dari media pembelajaran adalah agar peserta didik dengan mudah dapat memahami informasi dan pesan yang disampaikan sehingga dapat mencapai tujuan pembelajaran dengan sempurna. Di era yang serba teknologi dan informasi ini, perkembangan media juga mengalami kemajuan yang sangat pesat. Penggunaan teknologi dan informasi sebagai media pembelajaran merupakan sebuah tuntutan agar pembelajaran semakin menarik dan tidak hanya terpaku kepada guru. Dalam penggunaannya, media teknologi dan informasi memang sulit di operasikan dan membutuhkan keahlian khusus untuk menjalanknnya. Akan tetapi tidak bisa di pungkiri bahwa media pembelajaran berbasis teknologi dan informasi ini tidak bisa dihindari atau ditinggalkan. Media pembelajaran dengan jenis ini sangat memudahkan guru dalam kegiatan belajar mengajar, karena guru dapat tidak lagi menjelaskan ulang materi telah dibahas. Dan cakupan dalam media berbasis teknologi ini sangat luas sehingga sangat mudah untuk dijangkau peserta didik. Media berbasis teknologi dan informasi ini dapat berupa hp, laptop, internet, dan sebagainya.
Kata Kunci : Media; Pembelajaran; Teknologi
References
Asnawar,. & Usman, M. Basyirudin. (2002). Media Pembelajaran. Jakarta: Ciputat Pres.
Dale, Edgar. (1969). Audio Visual Methods in Teaching. New York: The Dryden Press.
Dewi, P.K. (2018). Media Pembelajaran Bahasa: Aplikasi Teori Belajar dan Strategi Pengoptimalan Pembelajaran. Malang: UB Press.
Fathurrohman, Pupuh., & Sutikno, M. Sobry. (2009). Strategi Belajar Mengajar Melalui Penanaman Konsep Umum dan Konsep Islami. Bandung: Refika Adhitama.
Fernando, A. Dkk. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran. Medan: Yayasan Kita Menulis.
Ilahi, M. T. (2012). Revitalisasi Pendidikan Berbasis Moral. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.
J.E. Kemp., & D.K Dauton. (1985). Planning and Producing Intructional Media. New York: Harper dan Row.
Kustandi, C. dan Sucipto, Bambamg. (2016). Media Pembelajaran Manual dan Digital. Bogor: Ghalia Indonesia.
Makruf, I. (2009). Strategi Pembelajaran Aktif. Semarang: Need’s.
Munadi,Y. (2008). Media Pembelajaran Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: Gaung Persada Press.
Nurdyansyah, dkk. (2017). “Problem Solving Model with Integration Pattern: Student’s Problem Solving Capability”. Atlantis Press, Advances in Sosial Science, Education and Humanities Research, Vol. 173.
Pandi, R., & Nurdyansyah, N. (2017). “An Evaluation of Graduate Competency in Elementary School”. Atlantis Press, Advances in Sosial Science, Education and Humanities Research, Vol 125.
Purba, R. A, dkk. (2020). Teknologi Pendidikan. Medan: Yayasan Kita Menulis.
Republik Indonesia. (2003). Undang Undang Republik Indonesia Nomor 20 tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Riyana, Cepi. (2012). Media Pembelajaran. Jakarta: Diirektorat Jenderal Pendidikan Islam.
Sadirman, A. S. (2007). Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta: PT Raga Grafindo Persada.
Sanjaya, Wina. (2008). Perencanaan dan Design Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Setyosari, P. (2009). Pemilihan dan Penggunaan Media Pembelajaran. Malang: Panitia Sertifikasi Guru Rayon.
Siddiq, D. (2006). Konsep Dasar Ilmu Pendidikan Islam Medan: Citapustaka Media.
Soetomo. (1993). Dasar Dasar Interaksi Belajar Mengajar. Surabaya: Usaha Nasional.
Sudjana, N., & Rivai, Ahmad. (2002). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Yusuf, Y. Dkk. (2020). Call for book Tema 3 (Media Pembelajaran). Surabaya: Jakad Media Publishing.
EQUILIBRIUM: Jurnal penelitian Pendidikan dan Ekonomi is licensed under a Creative Commons CC-BY-SA. This is the very permissive of the Creative Commons licences and allows for maximum dissemination and use of the licenced work with appropriate credit. The licence permits others to use, reproduce, disseminate or display the article in any way, including for commercial purposes, so long as they credit the author for the original creation. In case of remix, transform, or build upon the material, distribution of your contributions under the same license as the original.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.
You can find details of the licence below.Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)