Pengembangan Sumber Daya Manusia di Industri Laundry melalui Pelatihan Financial Life Skill

Ganjar Garibaldi, Dani Ramdani, Bimbim Maghriby

Abstract


Business competition in the business world is considered normal and unavoidable, but it is different if the current business competition is the COVID-19 pandemic which has made the economy in Indonesia experience a decline. This community service program aims to provide training on the development of Human Resources through soft skills and financial skills training for Klinklin Digital Nusantara employees. The specific target to be achieved is to be able to improve the soft skills and financial skills of Klinklin Digital Nusantara employees such as having a spirit of competitiveness, adaptive and anticipatory, open to change, able to learn, skilled, easy to adapt to new technology, and has a broad base of abilities, strong, and fundamental to growth. The method used is to provide consultation and training. With the training that will be provided by the team, Klinklin Digital Nusantara employees are expected to be more developed and able to compete in the business & industrial world.

Keywords: Human Resources, Soft Skills, Financial Skills.

 

Persaingan bisnis dalam dunia usaha memang sudah dianggap biasa dan tidak dapat dihindari, namun berbeda jika persaingan usaha pada saat ini yaitu masa Pademik COVID-19 yang sudah membuat perekonomian di Indonesia mengalami Penurunan. Program pengabdian masyarakat ini bertujuan untuk memberikan pelatihan tentang pengembangan Sumber Daya Manusia melalui pelatihan soft skill dan financial skill pada karyawan/pegawai Klinklin Digital Nusantara. Target khusus yang ingin dicapai adalah dapat meningkatkan soft skill serta financial skill karyawan/pegawai Klinklin Digital Nusantara seperti memiliki semangat daya saing, adaptif dan antisipatif, terbuka terhadap perubahan, mampu belajar, terampil, mudah beradaptasi dengan teknologi baru, serta memiliki dasar kemampuan luas, kuat, dan mendasar untuk berkembang. Metode yang digunakan adalah dengan memberikan konsultasi dan pelatihan. Dengan adanya pelatihan yang akan diberikan oleh tim, karyawan/pegawai Klinklin Digital Nusantara diharapkan akan lebih berkembang dan mampu bersaing di dunia usaha & industri.

Katakunci: Sumber Daya Manusia, Soft Skill, Financial Skill.


Keywords


Human Resources; Soft Skills; Financial Skills

Full Text:

PDF

References


Elfindri, dkk. (2011). Soft Skills untuk Pendidik. Jakarta: Baduose Media.

https://www.laundryklin.com/tentang-kami diunduh pada 5 Mei 2021.

https://money.kompas.com/read/2020/03/28/140324426/ada-corona-usaha-laundry-kiloan-kebanjiran-pesanan?page=alldiunduh pada 5 Mei 2021.

Muqowim. (2012). Pengembangan Soft Skills Guru.Yogyakarta: PT Pustaka Insan Madani.

Robbins & Judge. (2015). Perilaku Organisasi. Edisi 16. Jakarta. Salemba Empat.

Suryanto, D., Kamdi, W., & Sutrisno, S. (2014). Relevansi soft skill yang dibutuhkan dunia usaha/industri dengan yang dibelajarkan di Sekolah Menengah Kejuruan. Teknologi dan Kejuruan: Jurnal teknologi, Kejuruan dan Pengajarannya, 36(2).

Wibowo. (2013). Perilaku dalam Organisasi. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Djatmiko, Yayat Hayati. (2015). Perilaku Organisasi. Bandung: Alfabeta.

Soetopo, Hendyat. (2012). Perilaku Organisasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Zainal, V., R., Hadad, M., D., dan Ramly, H., Mansyur. (2014). Kepemimpinan dan Perilaku Organisasi. Edisi Keempat. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.

Covey. S. R. (1997). The 7 Habits of Highly Effective People. Jakarta: Binarupa Aksara.




DOI: https://doi.org/10.25134/empowerment.v4i02.4588

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Empowerment : Jurnal Pengabdian Masyarakat

ISSN 2598-2052 (online)

Organized by Faculty of Law, Universitas Kuningan, Indonesia.

Website  : https://journal.uniku.ac.id/index.php/empowerment/index

Email     : [email protected]

Address : Jalan Cut Nyak Dhien No.36A Kuningan, Jawa Barat, Indonesia.

 

 EMPOWERMENT is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0