ANALISIS SENTIMEN MEDIA SOSIAL TIKTOK DENGAN METODE SUPERVISED LEARNING PADA ALGORITMA MACHINE LEARNING
Abstrak
TikTok is an application that is downloaded by many people nowadays, it is because the government policy pushes us to stay at home during this pandemic COVID-19. There are many content creators who made up their creative ideas on TikTok and also the netizens who watch them are entertained. Certainly, TikTok cannot be separated by a thing that is called hashtag. By using hashtag(s), the similar contents can be classified easily. Even the content can be added to FYP (For Your Page). If it is added to FYP, the content can go viral instantly. Of course, there are many pros and cons on the viral content. Sentiment analysist is a study of public judgement and opinion. This study uses Machine Learning method. It is a supervised learning on sentiment analysist of a video that is currently going viral, which is on that video there are positive, negative, and neutral opinion.
Referensi
Aprilian, D., Elita, Y., & Afriyati, V. (2020). Hubungan Antara Penggunaan Aplikasi Tiktok Dengan Perilaku Narsisme Siswa Kelas VIII Di SMP Negeri 8 Kota Bengkulu. Consilia : Jurnal Ilmiah Bimbingan Dan Konseling, 2(3), 220–228. https:// doi.org /10.33369/consilia.2.3.220-228
WikipediA Esiklopedia Bebas: Media Sosial. Retrieved From: https://id.wikipedia.org /wiki/ Media_sosial
Susilowati. (2018). Pemanfaatan Aplikasi Tiktok Sebagai Personal Branding Di Instagram (Studi Deskriptif Kualitatif Pada Akun @bowo_allpennliebe). Jurnal Komunikasi, 9(2), 176–185. https://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/jkom/article/view/4319
Baskara, B. (2020). Rangkaian Peristiwa Pertama Covid-19. Retrieved From: https://bebas.kompas.id/baca/riset/2020/04/18/rangkaian-peristiwa-pertama-covid-19/
Yunus, N. R., & Rezki, A. (2020). Kebijakan Pemberlakuan Lock Down Sebagai Antisipasi Penyebaran Corona Virus Covid-19. SALAM: Jurnal Sosial Dan Budaya Syar-I, 7(3), 227–238. https://doi.org/10.15408/ sjsbs.v7i3.15083
Huang, Zhu, & Siew. (2006). “Extreme Learning Machine: Theory and Applications”, Neurocomputing. 70. 1–3. 489-501.
Roihan, A., Sunarya, P. A., & Rafika, A. S. (2020). Pemanfaatan Machine Learning dalam Berbagai Bidang : Review paper. 5(April), 75–82.
Amei, Huailin, Qingfeng, & Ling. (2011). “A Survey of Application-Level Protocol Identification Based on Machine Learning”.
Brownlee. (2016). Supervised and Unsupervised Machine Learning Algorithms. Retrievied From: https:// machinelearningmastery .com/ supervised-and-unsupervised-machine-learning-algorithms/
Pratama, J. A., Suprijadi, Y., & Zulhanif, Z. (2017). The Analisis Sentimen Sosial Media Twitter Dengan Algoritma Machine Learning Menggunakan Software R. Jurnal Fourier, 6(2), 85. https://doi.org/10.14421/fourier. 2017.62.85-89
Pemberitahuan Hak Cipta
Penulis yang menerbitkan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
- Penulis memiliki hak cipta dan memberikan hak jurnal untuk publikasi pertama dengan karya yang secara simultan dilisensikan di bawah Lisensi Atribusi Creative Commons yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepengarangan karya dan publikasi awal dalam jurnal ini.
- Penulis dapat membuat perjanjian kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan atas publikasi awal di jurnal ini.