Pengembangan Media Automatic Genetics Propeller Berbasis STEM (Science, Technology, Engineering And Mathematics) Untuk Meningkatkan Literasi Sains Dan Sikap Ilmiah Siswa

Abdul Majid

Abstract


The purpose of this study is to analyze media applications Automatic Genetics Propeller STEM based To be able to enhance the science literacy and the scientific attitude of students SMA Islam Al-Azhar 5 Cirebon. Approach to composing this thesis using an approach R&D (Research and Development), The data that is needed in this research is employee and theoretical data. Where as engineering for data collection using a test, angkets, observation, and documentation. The population in this research is all of the students XII SMA Islam Al-Azhar 5 Cirebon in school year 2018/2019 a total of 120 students with a data sample of 57 students. Composed of 27 control students and 30 experimental classes.

It's based on various tests taken hence the use of media Automatic Genetics Propeeller can enhance student science literacy by 48.6%. In addition to learning Automatic Genetics Propeller media can also significantly enhance a student's scientific attitude and student responses 75,4 % indicate a strong category, that students are happy and helped with it Automatic Genetics Propeller as learning media.


References


AAAS. (1993(. Bench marks for Science Literacy: A Project 2016 Report, Oxford University Press, New York

Akbar, Sa’dun. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: Rosdakarya.

Amir, Taufik. (2010). Inovasi pendidikan Melalui Probematika Based Learning: bagaimana Pendidikan memmpedayakan pembelajar di Era pengetahuan. Jakarta : Kencana

Anna, Poedjiadi. (2005). Sains Teknologi Masyarakat. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya

Anwar Sutoyo. (2009). Pemahaman Individu, Observasi, Checklist, Interviu, Kuesioner dan Sosiometri. Yogyakarta : Pustaka Pelajar

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : PT Rineka Cipta

Arikunto dan Jabar. (2004). Evaluasi

Program Pendidikan. Jakarta : PT Bumi Aksara

Arinia Wahyu. (2019). “Respon Siswa Terhadap Alat Pirolisis Sampah Plastik Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Lingkungan di SMP Musi Rawas”. STKIP - PGRI Lubuklinggau

Aryulina, Diah. (2007). Biologi 3. Jakarta : PT. Erlangga

Astuti, R.W. Sunarno & Suciati S. (2012). “Pembelajaran IPA dengan Pendekatan Keterampilan Proses Sains Menggunakan Metode Eksoerimen Terbimbing Ditinjau dari Sikap Ilmiah dan Motivasi Belajar Siswa”. Jurnal Inkuiri. Vol.51,51 – 59

Bybee, Rogger W. (2013). The case for STEM education. Amerika : NSTA Press Campbell, Neil A & Reece, Jane B. 2010.

Biologi Edisi Delapan Jilid 1. Jakarta : PT. Erlangga

Fakhrudin, Asep Umar. (2010). Menjadi Guru Favorit. Yogyakarta : Diva Press

Jufri, Wahab. (2013). Belajar dan Pembelajaran Sains. Bandung : Pustaka Reka Cipta

Karnoto. (1996). Mengenal Analisis Tes (Pengantar ke Program Komputer Anates) : Bandung : IKIP bandung

Kartini dkk. (2020). “Respon Siswa Terhadap Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android”. Teknik Informatika STMIK STIKOM Indonesia, Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia. Volume 4, Number 1, 2020, pp. 12-

Kunandar. (2013). Penilaian Autentik (Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik berdasarkan Kurikulum 2013. Jakarta : Raja Grafindo Persada.

Mulyadi. (2010). Pengembangan Model Evaluasi Pendidikan Agama di Sekolah. Malang : UIN Maliki Press

Prasetiyo Nugroho Aji & Pratiwi Perwiraningtyas. (2017). “Pengembangan Buku Ajar Berbasis Lingkungan Hidup Pada

Mata kuliah Biologi Di Universitas Tribhuwana Tunggadewi”.

Universitas Tribhuwana Tunggadewi, Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia Volume 3 Nomor 1 Tahun 2017 (19-27)

Pujianto, Sri. (2012). Menjelajah Dunia Biologi 3. Solo: Platinum

Purwanto. (2001). Penulisan Bahan Ajar.

Jakarta : Dirjen Dikti Depdiknas

Rustaman, N.Y. (2010). Pendidikan dan Penelitian Sain dalam Mengembangkan Keterampilan Berfikir Tingkat Ringgi untuk Pembangunan karakter. FPMIPAUPI

Sagala, Syaiful. (2008). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung : CV. Alfabeta

Setyosari, Punaji. (2015). Metode Penelitian Pendidikan dan

Pengembanganedisi ke empat. Jakarta : Prenadamedia Group

Stansfield, Wiliam D. (1991). Genetika Edisi Kedua : Jakarta. PT. Erlangga

Suciati dkk. (2011). “Identifikasi Kemampuan Siswa Dalam Pembelajaran Biologi ditinjau Dari Aspek-Aspek Literasi Sains”. Program Magister Pendidikan Sains FKIP UNS

Sudjiono, Anas. (2002). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta : Raja Grafindo Persada

, Anas. (2009). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada

, Anas. (2013). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Sugihartono. (2007). Psikologi Pendidikan.Yogyakarta : UNY Pres Surapranata. (2004). Analisis, Validasi,

Reliabilitas dan Interpretasi hasil test. Bandung :: Rosdakarya

Susilana, Rudi dan Cepi Riyana. (2007). Media Pembelajaran. Bandung : CV. Wacana Prima

Toharudin, Uus. (2011). Membangun Literasi Sains Peserta Didik. Bandung :

Humaniora

OECD. (2003). Literacy Skillfor The World of Tomorrow-Further Result from PISA 2003. (Online). Tersedia : http ://www.oecd.org/(24 oktober 2019)

Widoyoko, Eko Putro S. (2009). Evaluasi Program Pembelajaran (Panduan Praktis Bagi Pendidik dan Calon Pendidik). Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Widharyanto, dkk. (2003). Student Active Learning sebagai salah satu pendekatan dalam KBK. USD Yogyakarta




DOI: https://doi.org/10.25134/edubiologica.v10i2.10080

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Edubiologica Jurnal Penelitian Ilmu dan Pendidikan Biologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Edubiologica: Jurnal Penelitian Ilmu dan Pendidikan Biologi

Organized by the Department Master of Biology Education, Graduate School, the University of Kuningan.

ISSN 2355-2352 (print)
Alamat : Jl. Cut Nyak Dhien No.36A, Cijoho, Kec. Kuningan Kabupaten Kuningan Jawa Barat, Indonesia.
Telepon : (1232) 878702
Website : https://journal.uniku.ac.id/index.php/edubiologica
Email : [email protected]

Creative Commons License

Edubiologica: Jurnal Penelitian Ilmu dan Pendidikan Biologi is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License