INCREASING OF STUDENTS LEARNING OUTCOMES THROUGH APPLYING THE MODEL OF LEARNING STUDENT ACHIEVEMENT DIVISION TEAMS (STAD) (Classroom Action Research on Science Learning on The Subject Matter Changes In The Physical Environment in Fourth Grade SDN Subangjaya 2)

Wistiana Supriyadi

Abstract


The objective of this study is to describe the Student Teams Achivement Division (STAD) to improve the learning outcomes of students in learning science. The subjects consisted of 40 student of fourth grader of SDN Subangjaya 2. The method wich used in this study is a classroom action research, that has a four steps (planning, implementation, observation, and reflection. This study was carried out by three cycles. The instruments wich used ware the observation sheet and learning outcomes questions. The result in this study ware gained the average of study result in the first test the average students score is 61,5 or 37,5%. After the act of learning has the outcomes learning of students score. In the first cycle obtained an average grade of 68 or 60 %, the second cycle was obtained an average grade of  72,25 or 77,5 %, and the third cycle is obtained an average grade of 100%. The suggest that the implementation of a model of learning model STAD can improve student learning outcomes.
Keywords: model STAD, learning outcomes

Full Text:

PDF

References


Afifatul Achyar, Aprilia.2009. Ilmu Pengetahuan Alam untuk SD dan MI Kelas 4. Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional. BSE.

Choirulamin. (2009). Ilmu Pengetahuan Alam Untuk SD dan MI Kelas IV. Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional. BSE.

Fathurrohman, Pupuh. 2014. Stratgi Belajar Mengajar Melalui Penanaman Konsep Umum & Konsep Islami. Bandung : Refika Aditama.

Hidayat, Ujang. 2011. Model-model Pembelajaran Berbasis Paikem. Bandung : CV. Siliwangi.

http://www.sekolahdasar.net/2011/05/ha kekat-pembelajaran-ipa-disekolah.html (Diakses pada tanggal 21 Mei 2015).

Noviana, Nina. (2012) Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Team Achievement Division) Pada Materi Mahluk Hidup (Penelitian Tindakan Kelas Di Kelas Iv Sdn 1 Penpen Kecamatan Mundu Kabupaten Cirebon).

Mutalib, Deomedes. (2014). Peningkatan Hasil Belajar IPS Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD di Sekolah Dasar Kelas V Sekolah Dasar Negeri 15 Sungai Laur Kabupaten Ketapang. Tidak Diterbitkan.

Ramai, Sri. (2011). Penerapan Model Kooperatif Tipe STAD Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Pecahan Siswa Kelas V SDN Pandanrejo 1 Kecamatan Wagir Kabupaten Malang. Tidak Diterbitkan.

Rose, R. (2013). Penerapan Model Kooperatif Teknik Students Teams Achievement Divisions (STAD) Dalam Meningkatkan Pembelajaran Berbicara Pada Siswa Kelas 3 SDN Cipasung Kecamatan Dharma Kabupaten Kuningan. Bandung : Tidak diterbitkan.

Rositawaty, S & Aris Muharam. Senang Belajar Ilmu Pengetahuan Alam untuk Kelas IV Sekolah Dasar/ Madrasah Ibtidaiyah. Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional. BSE.

Pedagogi Jurnal Penelitian Pendidikan Volume 03 No 02 November 2016

Rusman. 2013. Model-model Pembelajaran. Jakarta : Rajawali Pers.

Sadulloh Uyoh, Bambang Robandi & Agus Muharam. 2007. Pedagogik. Bumisiliwangi: Cipta Utama.

Salahudin, Anas. 2010. Bimbingan dan Konseling. Bandung : CV. Pustaka Setia.

Sanjaya, Wina, 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : Kencana Prenada Media Group.

Saondi, Ondi. 2012. Etika Profesi Keguruan. Bandung : PT Refika Aditama.

Sudjana, Nana. 2013. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya.

Sukiman. 2012. Pengembangan Sistem Evaluasi. Yogyakarta: Insan Madani.

Sulistyanto, Heri (2008). Ilmu Pengetahuan Alam Untuk SD dan MI Kelas IV. Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional. BSE.

Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Suyadi. 2010. Panduan Penelitian Tindakan Kelas. Jogjakarta : Diva Pers.

Suyono & Hariyanto. 2014. Belajar dan Pembelajaran. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya. Syaefudin Sa’ud, Udin. 2011. Inovasi Pendidikan. Bandung : Alfabeta.

Uno, Hamzah B, dkk. 2012. Menjadi Peneliti PTK yang Profesional. Jakarta : Bumi Aksara.

Yamin, Martinis. 2013. Strategi & Metode dalam Model Pembelajaran. Jakarta : GP Press Group.




DOI: https://doi.org/10.25134/pedagogi.v3i2.1181

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.