PENGARUH KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH, LINGKUNGAN KERJA DAN MOTIVASI KERJA TERHADAP KINERJA GURU (Survei pada Guru di SMA Negeri Se-Kabupaten Kuningan)

YATI MARYATI, AGIE HANGGARA

Abstract


Abstract

The low performance of teachers is the issue behind this research. A phenomenon that often occurs in the field, shows that there are still teachers who are not maximal in the learning and evaluation process, use of time at work inefficiently, lack of collaboration with other teachers and show low morale. By collecting the results of teacher administration at Senior high schools in Kuningan, researchers carried out a field study that shows that they are still not fully collecting administration. The low performance of the teacher is thought to be influenced by the principal's leadership factor as the head of the school, the school work environment, and the teachers' work motivation.This study aims to determine first the influence of principal leadership on work motivation in Senior high schools in Kuningan; second, the influence of work environment on work motivation in Senior high schools in Kuningan; third, the influence of principal leadership on the performance of teachers in Senior high schools in Kuningan; fourth, the influence of  work environment on teacher performance in Senior high schools in Kuningan; fifth, the influence of work motivation on teacher performance in Senior high schools in Kuningan. The method used in this research is descriptive and correlational methods. while the sample used is 233 teachers in Senior high schools in Kuningan.The results showed that; 1) there is a positive influence of leadership on work motivation in Senior high schools in Kuningan; 2) there is a positive influence of work environment on work motivation in Senior high schools in Kuningan; 3) there is an influence of principal leadership on teacher performance in Senior high schools in Kuningan; 4) there is an influence of the work environment on the performance of teachers in Senior high schools in Kuningan; 5) there is an influence of work motivation on teacher performance in Senior high schools in Kuningan. Based on the research results, it can be concluded that the principal's leadership has a positive effect on work motivation; the work environment has a positive effect on work motivation; Principal leadership has a positive effect on teacher performance; The work environment has a positive effect on teacher performance; Work motivation has a positive effect on teacher performance in Senior high schools in Kuningan.

 Keywords: Principal Leadership, Work Environment, Work Motivation, Teacher Performance.


Abstrak

Permasalahan dalam penelitian ini adalah masih rendahnya kinerja guru. Fenomena yang terjadi menunjukan masih terdapat guru yang kurang maksimal dalam proses pembelajajaran dan evaluasi, penggunaan waktu dalam kerja, dan kejarsama dengan orang lain dalam bekerja yang kurang serta menunjukan semangat kerja yang rendah. Peneliti melakukan studi lapangan dengan mengumpulkan hasil adminitrasi guru pada SMA Negeri di Kabupeten kuningan yang menunjukan masih belum sepenuhnya dalam mengumpulkan adminitrasi. Rendahnya kinerja guru diduga dipengaruhi oleh faktor kepemimpinan kepala sekolah sebagai pemimpin kepala sekolah, lingkungan kerja yang ada di sekolah serta motivasi kerja yang dimiliki oleh para guru. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh kepemimpinan kepala sekolah terhadap motivasi kerja di SMA Negeri Se-Kabupaten Kuningan; Untuk mengetahui pengaruh lingkungan kerja terhadap motivasi kerja di SMA Negeri Se-Kabupaten Kuningan; Untuk mengetahui kepemimpinan kepala sekolah terhadap kinerja guru di SMA Negeri Se-Kabupaten Kuningan; Untuk mengetahui lingkungan kerja terhadap kinerja guru di SMA Negeri Se-Kabupaten Kuningan; Untuk mengetahui motivasi kerja terhadap kinerja guru di SMA Negeri Se-Kabupaten Kuningan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif dan metode korelasional. Dan sampel yang digunakan adalah 233 guru di SMA Negeri Se-Kabupaten Kuningan. Hasil penelitian menunjukan bahwa; kepemimpinan kepala sekolah berpengaruh positif terhadap motivasi kerja di SMA Negeri Se-Kabupaten Kuningan; lingkungan kerja berpengaruh positif terhadap motivasi kerja di SMA Negeri Se-Kabupaten Kuningan; Kepemimpinan kepala sekolah berpengaruh positif terhadap kinerja guru di SMA Negeri Se-Kabupaten Kuningan; Lingkungan kerja berpengaruh positif terhadap kinerja guru di SMA Negeri Se-Kabupaten Kuningan; Motivasi kerja berpengaruh positif terhadap kinerja guru di SMA Negeri Se-Kabupaten Kuningan.

Kata Kunci :         Kepemimpinan Kepala Sekolah; Lingkungan kerja; Motivasi kerja; Kinerja guru



Keywords


Principal Leadership; Work Environment; Work Motivation; Teacher Performance; Kepemimpinan Kepala Sekolah; Lingkungan kerja; Motivasi kerja; Kinerja guru

Full Text:

PDF

References


Alex S, Nitisemito. (2012). Manajemen Personalia. Cetakan ke 9. Edisi ke 4. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Dwi Sampurno & Agus Wibowo. (2015). Kepemimpinan Kepala Sekolah, Lingkungan Kerja, Motivasi Kerja dan Kinerja Guru di SMK Negeri 4 Pandeglang. Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Bisnis Vol.3 No.2 Oktober 2015 E-ISSN: 2302–2663 http://doi.org/10.21009/JPEB

Eliyanto. (2018). Pengaruh Motivasi kerja dan lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Guru SMA Muhammadiah di Kabupaten Kebumen. Jurnal Pendidikan Madrasah, Volume 3, Nomor 1, Mei 2018 P-ISSN: 2527-4287 - E-ISSN: 2527-6794.

Hamdani & Nila Kesumawati & Muhammad Kristiawan. (2018). The Influence of Teachers’ Work Motivation and Principals’ Managerial Competence on Teachers’ Performance. IOSR Journal Of Humanities And Social Science (IOSR-JHSS) Volume 23, Issue 9, Ver. 1 (September. 2018) 72-76 e-ISSN: 2279-0837, p-ISSN: 2279-0845. www.iosrjournals.org

Javed Hassan Akhtar1 & Irum Iqbal. (2017). Impact of Motivation on Teachers’ Job Performance: A Case Study of a Public Sector University. Journal of Educational Sciences & Research Spring 2017, Volume 4 No.1 http://uos.edu.pk/Journals/

Jerald Greenberg & Robert A.Baron (2003). Behavior In Organizations, Eight Edition, Prentice - hall, New Jersey Edition, Pearson Education, lnc., Upper Saddle River, New Jersey, pp. 209586.

Kreitner, Robert dan Angelo Kinicki. (2014). Perilaku Organisasi. Edisi 9. Buku 1. Jakarta: Salemba Empat.

Lipsey Samuel Appiah Kwapong1, Dkk. (2015). THE EFFECT OF MOTIVATION ON THE PERFORMANCE OF TEACHING STAFF IN GHANAIAN POLYTECHNICS: THE MODERATING ROLE OF EDUCATION AND RESEARCH EXPERIENCE. Global Journal of Human Resource Management Vol.3, No.6, pp.30-43, November 2015. ISSN 2053-5686(Print), ISSN 2053-5694(Online).

Mathis, R.L. & J.H. Jackson. (2006). Human Resource Management: Manajemen Sumber Daya Manusia. Terjemahan Dian Angelia. Jakarta: Salemba Empat.

Meindinyo R. O K & Ikurite N. (2017). Influence Of Motivation On Teachers Performance In A Local Government Area In Nigeria. IOSR Journal Of Humanities And Social Science (IOSR-JHSS) Volume 22, Issue 5, Ver. 3 (May 2017) PP 22-28 e-ISSN: 2279-0837, p-ISSN: 2279-0845. www.iosrjournals.org DOI: 10.9790/0837-2205032228.

Mila Yumaroh & Lili Andriani. (2017). Pengaruh Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Guru di SMK Negeri 10 Kecamatan Sungai Gelam Kabupaten Muaaro Jambi. Scientific Journals of Economic Education Volume 1, Nomor 1, September 2017

Mulyasa. (2014). Manajemen Berbasis Sekolah, Konsep, strategi dan Implementasi. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.

Nasrun. (2016). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Motivasi Kerja dan Kinerja Guru. ILMU PENDIDIKAN, VOLUME 1 NOMOR 2, DESEMBER 2106: 63-70.

Ondi, Saondi & Aris Suherman. (2010). Etika Profesi Keguruan. Bandung: Aditama.

Purwanto. (2014). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Rasto & Siti Yulianti Maulani. (2019). Satisfaction and Motivation as Determinants of Teacher Performance. Jurnal Pendidikan Bisnis dan Manajemen, Volume 5, Number 2, July 2019, Page 11- 21

Robbins, P. Stephen. (2013). Perilaku Organisasi. Edisi Sepuluh. Diterjemahkan oleh: Drs. Benyamin Molan. Erlangga, Jakarta.

Sutrisno, Edy. (2016). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Kencana.

Taufik Ridwan & Karna Sopandi (2018). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah, Kompetensi Guru dan Kompensasi Guru Terhadap Kinerja Guru Di SMP Pertiwi. TEDC Vol. 12 No. 3 , September 2018.

Wibowo. (2016). Manajemen Kinerja. Jakarta: Rajawali Press




DOI: https://doi.org/10.25134/equi.v19i01.5130

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


EQUILIBRIUM: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Ekonomi is Indexed in :                   
 
 
E-ISSN 2614-5839 ||  P-ISSN 02165287