BUILDING TEACHER RHETORIC IN LEARNING INDONESIAN LANGUAGE WITH THE PROBLEM BASED LEARNING METHOD

  • Windy Windy Hamidha Universitas Muhammadiyah Malang
  • Gigit Mujianto
Keywords: language; problem-based learning method; rhetoric

Abstract

The use of language is important in communication. Speaking of communication, rhetoric is a medium that is often used by speakers in front of many people. This study aims to describe the rhetorical utterances used by teachers in classroom learning and the application of problem-based learning methods. The source of research data comes from Irma Masruroh's youtube channel in the form of videos of Indonesian language learning class XI at MA KH Syafi'i Pekalongan Central Java. The results of the research found the use of rhetoric in teacher utterances during learning, namely 4 logos rhetoric utterances, 4 pathos rhetoric utterances, 4 ethos rhetoric utterances, 2 Rhyme rhetoric utterances, 4 Anaphora rhetoric utterances, and 3 Parison rhetoric utterances. In addition, from the research that has been done, 5 phases were found in the learning process, namely orienting students to the problem, organizing students to explore problems, guiding and directing students individually or in groups in problem solving, developing and presenting work, analyzing and evaluating the problem solving process

Author Biography

Windy Windy Hamidha, Universitas Muhammadiyah Malang

Pendidikan Bahasa Indonesia, Keguruan dan Ilmu Fakultas Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Malang 

References

Abdullah Ali. (2022). Peran Guru Dalam Pengelolaan Kelas. JURNAL EKSPERIMENTAL : Media Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 10(2), 20–27. https://doi.org/10.58645/eksperimental.v10i2.219

Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., & Chotimah, O. (2022). METODE PENELITIAN KUALITATIF STUDI PUSTAKA. 6(1), 974–980.

Aini, S. N., Auliya, B., Qurrota, A., Pradipta, E. D., & Akalili, A. (2021). Analisis Retorika Visual pada Konten Youtube Kanal skinnyindonesian24 dengan Judul “ YouTube lebih dari tv ” Visual Rhetoric Analysis on Youtube Channel skinnyindonesian24 Content with The Title " YouTube lebih dari tv ". 18(1).

Amrihani, H. A. (2021). Retorika Deliberative: Komunikasi Marah Marah Pejabat di Ruang Publik. Jurnal Pewarta Indonesia, 3(2), 124–131.

Buchari, A. (2018). Peran Guru Dalam Pengelolaan Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Iqra’, 12(2), 106. https://doi.org/10.30984/jii.v12i2.897

Elita, G. S., Habibi, M., Putra, A., & Ulandari, N. (2019). Pengaruh Pembelajaran Problem Based Learning dengan Pendekatan Metakognisi terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 447–458. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v8i3.517

Fadhillah, F. F. H., & Irwansyah, I. (2021). Analisis Retorika Pada Pidato Presiden Jokowi “Bersatu Menghadapi Corona” Sebagai Himbauan Melalui Media Youtube. Jurnal Lensa Mutiara Komunikasi, 5(2), 49–60. https://doi.org/10.51544/jlmk.v5i2.1672

Fatimah, K., Febriyatko, A., Busri, H., & Badrih, M. (2023). Estetika Bahasa dalam Retorika Dakwah KH Anwar Zahid pada Channel Youtube : Kajian Fungsional Linguistik. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa Dan Sastra, 9(2), 1068–1089.

Fikry, A. (2020). Representasi Konsep Retorika Persuasif Aristoteles dalam Pidato Ismail Haniyah untuk Umat Islam Indonesia. JURNAL Al-AZHAR INDONESIA SERI HUMANIORA, 5(3), 137–145. https://doi.org/10.36722/sh.v5i3.373

Gudu, S. (2020). Efektivitas Implementasi Metode Problem Based Learning Pada Pembelajaran Menulis Karangan Argumentasi Bagi Siswa Kelas X Smk Negeri 2 Maumere. Journal on Teacher Education, 2(1), 101–117. https://doi.org/10.31004/jote.v2i1.991

Hendrik Pandu Paksi, Farida Istianah, Ika Rahmawati, R. S. (2024). Strategi Pembelajaran Podcast Untuk Meningkatkan Kemampuan Retorika Mahasiswa, Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Surabaya. Riview Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 10(2), 107–111.

Hidayat, S. (2021). Analisis Retorika Gibran Rakabuming Pada Panggung Debat Pilwalkot Solo 2020. Media Komunikasi FPIPS, 20(2), 61. https://doi.org/10.23887/mkfis.v20i2.31864

Hotimah, H. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Bercerita Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi, 7(3), 5. https://doi.org/10.19184/jukasi.v7i3.21599

Isa, A. (2024). Retorika Prabowo Subianto dalam Debat Pertama Pemilihan Presiden 2024. 16(2), 143–168.

Luh, N., Candra, E., Budiarta, I. W., Ayu, I. G., & Dian, A. (2022). ( Analysis of meaning , message , and rhetoric in Kitabisa . com advertisements ) pada sistem tanda ( Ambarini & Umaya , 2010 ). Tanda memiliki sesuatu yang tersembunyi dan. 8(2), 472–491.

Martha, I. N. (2010). Retorika dan penggunaannya dalam berbagai bidang. Prasi, 6(12), 61.

Maulani, S., Nuraisyah, N., Zarina, D., Velinda, I., & Aeni, A. N. (2022). Analisis Penggunaan Video sebagai Media Pembelajaran Terpadu terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Teknologi Indonesia, 2(1), 539–546. https://doi.org/10.52436/1.jpti.134

Mulyanto, A., & Aina, I. I. N. (2023). Penggunaan Ragam Bahasa Indonesia Pada Judul-Judul Podcast Youtube Deddy Corbuzier. Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 16(2), 319. https://doi.org/10.30651/st.v16i2.18530

Murniati, E. (2021). Penerapan Metode Project Based Learning Dalam Pemmbelajaran. Journal of Education, 3(1), 1–18.

Nadhmy Dhia, R., Alya Pramesthi, J., & Irwansyah. (2021). Analisis Retorika Aristoteles Pada Kajian Ilmiah Media Sosial Dalam Mempersuasi Publik. Januari, 4(1), 2021.

Nurusholih, S. (2019). Analisis Retorika Visual Konten Iklan Produk Pada Account Instagram Bank BNI. Desain Komunikasi Visual, Manajemen Desain Dan Periklanan (Demandia), 4(2), 199. https://doi.org/10.25124/demandia.v4i2.1935

Resticka, G. A., Nurdiyanto, E., Suhardi, I., Marahayu, N. M., & Putri, O. (2024). Peningkatan Keterampilan Retorika untuk Kepemimpinan Remaja di Rumah Kreatif Wadas Kelir. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 4(6), 867–874.

Riyansyah, M., Suparman, F., & Agustiani, T. (2020). Analisis Deskripsi Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Smp Negeri 03 Simpenan. Bahastra: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(1), 33–38. https://doi.org/10.30743/bahastra.v5i1.2999

Royani, M. I., RIzal, M. A. S., & Kholik. (2024). Strategi Retorika Dakwah Gus Iqdam Untuk Menarik Minat Generasi Z. Al- Ittishol: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 5(2), 211–225.

Sanjaya, A., Biyoga, S., & Alunaza, H. (2017). Pemimpin Minoritas dan Strategi Retorika Pathos dalam Kampanye : Analisis Isi Deskriptif Pesan Strategi Retorika dalam Facebook Kampanye Pemilihan Gubernur. VI, 149–156.

Saputri, M. A. G., & Pamungkas, I. N. A. (2021). Komunikasi Retorika Oleh Brand Ambassador Dalam Kampanye Kosmetik Cruelty-Free. Jurnal Ilmiah Komunikasi Makna, 9(1), 14. https://doi.org/10.30659/jikm.v9i1.11257

Syahputra, A. A., Studi, P., Agama, P., Tinggi, S., Tarbiyah, I., Fansuri, H., & Correspindence, A. (2022). ANALISIS FILSAFAT : RETORIKA ARISTOTELES DALAM MENINGKATKAN KEMAPUAN PUBLIC SPEAKING DAN RELEVANSINYA PEMBELAJARAN. 7(1).

Ummah, K. R. (2016). Analisis Retorika dalam Ujaran Kebencian Ahmad Dhani. 1–13.

Published
2025-03-30