APPLICATION OF SQ3R TEACHING METHOD IN IMPROVING READING ABILITY OF JUNIOR HIGH SCHOOL STUDENTS
Abstract
In the preparation of this study, the purpose of this study is to describe the application of the SQ3R teaching method (Survey, Question, Read, Recite, Review) in improving the reading ability of grade VII students at SMPN 3 Ambulu. The main problem identified is the low ability of students to understand reading texts, which is caused by the lack of interactive learning methods. The SQ3R method was chosen because of its systematic approach and proven to be effective in improving reading comprehension. The planning of this research uses a Classroom Action Research (PTK) design with two cycles, which includes the stages of planning, implementation, observation, and reflection. Data was collected through observation and testing of learning outcomes, both pre-test and post-test. The application of this method also increases student involvement in the learning process and reading motivation. Thus, the SQ3R method can be recommended as an effective strategy to improve reading comprehension skills at the junior high school level.
References
Aisah, B., & Setyawan, A. (2021). Pengaruh penggunaan metode survey, question, read, recite, review (SQ3R) terhadap pembelajaran kelas V SDN Demangan 2 Bangkalan. AKSELERASI: Jurnal Pendidikan Guru MI, 2(1), 47–59.
Apriliani, Hermawan, & Heryanto. (2019). Penerapan metode SQ3R untuk meningkatkan kemampuan membaca pemahaman siswa. JPGSD, 4(II), 273–283 Journal of Universitas Indraprasta Pgri.
Asmayanti, A. (2020). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe SQ3R terhadap hasil belajar fisika siswa kelas VII MTs Ihya Ulumuddin Tahun Pelajaran 2019/2020. (Doctoral dissertation, UIN Mataram).
Dissa, N. I., Ruswandi, H., & Arie, R. (2017). Metode pembelajaran SQ3R untuk meningkatkan kemampuan membaca pemahaman. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(4), 88–99.
Fitriyani, N., & Tussolekha. (2020). Membaca pemahaman mahasiswa menggunakan metode SQ3R untuk menemukan gagasan utama dalam teks deskripsi. Jurnal Bahasa dan Sastra, 5(1), 1–5.
Fitriyani, E. R., Damayanti, D. A., Hamdani, N. A., & Hariadi, A. M. (2023). Penggunaan metode SQ3R dalam pembelajaran membaca pemahaman. Faktor: Jurnal Ilmiah Kependidikan.
Hasanah, U. (2023). Penerapan metode SQ3R (Survey, Question, Read, Recite, Review) untuk meningkatkan hasil belajar siswa pokok bahasan mengenal negara ASEAN kelas VI SDN Sumberdanti 01. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar (JIPDAS), 3(1), 142–146.
Irpan, M., Utami, Y., & Sururuddin, M. (2022). Pengaruh metode pembelajaran SQ3R (Survey, Question, Read, Recite, Review) berbantuan teks cerita terhadap keterampilan membaca pemahaman. El Midad: Jurnal Jurusan PGMI, 14(2).
Munaji, M. (2021). Meningkatkan keterampilan membaca pemahaman melalui metode SQ3R siswa kelas V SDN 2 Rampa Kecamatan Pulau Laut Utara Kabupaten Kotabaru. CENDEKIA: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 9(1), 126–140.
Nurhayati, S. (2018). Pengaruh teknik SQ3R (Survey, Question, Read, Recite, Review) terhadap keterampilan membaca pemahaman. NUANSA: Jurnal Penelitian Ilmu Sosial dan Keagamaan Islam, 15(1), 73–90.
Prayoga, A. Pangestu, Dian, N., & Rury, R. (2023). Pengaruh metode strategi Survey, Questions, Read, Recite, Review (SQ3R) terhadap keterampilan membaca para siswa. Jurnal Wahana Didaktika Terakreditasi.
Putri, Y. E., Halidjah, S., & Sabri, T. (2019). Pengaruh penggunaan metode pembelajaran SQ3R terhadap keterampilan membaca pemahaman di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 8(3).
Ramadhan, E. H., Dwiyanto, R., & ZA, M. F. (2024). Analisis efektivitas metode SQ3R dalam meningkatkan pemahaman bacaan. JISPENDIORA: Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan dan Humaniora, 3(1), 69–76.
Rizqi Abdul Majid, Arie Rahkmat Riyadi, & Haviz Kurniawan. (2023). Application of the graphic organizer method in improving students’ reading comprehension of narrative text. Aksis: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(1), 23–34.
Sakinah, W. P., & Ibrahim, N. (2023). Pengaruh metode SQ3R terhadap keterampilan membaca pemahaman siswa kelas IV di sekolah dasar. ELSE (Elementary School Education Journal), 7(1), 38–45.
Setyowati, Y. N. (2019). Pengaruh penggunaan metode SQ3R dan motivasi belajar terhadap kemampuan memahami bacaan siswa kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Se-Kecamatan Sawahan. Linguista: Jurnal Ilmiah Bahasa, Sastra, Dan Pembelajarannya, 3(2), 80. https://doi.org/10.25273/linguista.v3i2.5729
Sobri, S. (2017). Strategi belajar SQ3R (Survey, Question, Read, Recite, Review) dalam upaya peningkatan pemahaman bacaan siswa. Journal of Language Learning and Research (JOLLAR), 1(1), 57–75. https://doi.org/10.22236/jollar.v1i1.1242
Sri Purwaningsih. (2020). Penggunaan SQ3R dalam meningkatkan kemampuan membaca cepat. Jurnal Bahasa, Sastra, Pembelajarannya, 3(2), 75.
Yola, S. P., Dyah, L., & Arsyi. (2020). Penerapan metode SQ3R berbasis daring untuk meningkatkan keterampilan membaca pemahaman siswa. Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 29–38, 2020.
Copyright (c) 2025 Fon: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia is licensed under a Creative Commons CC-BY-SA.