TINDAK TUTUR GURU BAHASA INDONESIA DALAM KEGIATAN BELAJAR MENGAJAR DI SMK NEGERI SE-KABUPATEN KUNINGAN TAHUN PELAJARAN 2012/2013 (Studi deskriptif dilihat dari lokusi, ilokusi, dan perlokusi)
Abstrak
Research problems in this paper is how to form speech acts used Indonesian teacher in teaching and learning activities in a district SMK Brass academic year 2012/2012?. The purpose of this study was to determine the form of speech acts used Indonesian teacher in teaching and learning activities in a district SMK Brass academic year 2011/2012. In this study the authors use analytical and descriptive method to get the data in the authors analyzed using the techniques of observation and documentation. The population in this study are all utterances Indonesian teacher in a district SMK Brass. The results of this analysis can be concluded that: 1) Follow locutions said Indonesian teacher in teaching and learning activities at SMK Brass Se-district basis of the types of speech acts lokusi contained 162 utterances, consisting of narrative speech act type locutions 26 speech, not speech descriptive type locutions 12 speech, and speech act type 124 informative speech, 2) Follow ilokusi said Indonesian teacher in teaching and learning activities in Se-district SMK Brass basis of the criteria contained 179 ilokusi speech act utterances, consisting of speech acts ilokusi 6 criteria assertive speech, speech acts directive criteria ilokusi 146 utterances, speech acts ilokusi criteria commissive 10 speech, expressive speech acts ilokusi criteria 9 speech, and speech acts ilokusi 8 criteria declarative utterances; 3) Follow perlokusi said Indonesian teacher in teaching and learning activities SMK-Se in Kuningan District on the basis of the parts of speech act perlokusinya contained 95 utterances, consisting of speech acts perlokusi said section encourages partners to learn about something 5 speech, speech acts perlokusi part to make partner says to do something 69 speech, and the speech act perlokusi part to make partner said something to think about 21 utterances.
Keywords: analsys, speech act, teacherReferensi
Ahyadi, Didi dan Dedi Mutiadi, Ahmad. 2004. Linguistik Umum. Kuningan. Program Studi Bahasa Dan Sastra Indonesia.
Bahri Djamarah, Syaiful dan Zain, Aswan. 2006. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta:Rineka Cipta
Chaer, Abdul dan Leonie Agustina. 2004. Sosiolinguistik. Jakarta:Rineka Cipta
Furchan, Arief. 2007. Pengantar Penelitian Dalam Pendidikan. Yogyakarta:Pustaka Pelajar.
Hasan Lubis, Hamid. 1993. Analisis Wacana Pragmatik. Bandung:Angkasa
Heryadi, Dedi. 2010. Metode Penelitian Pendidikan Bahasa. Bandung:Pustala Billah.
http://www.repository.usu.ac.id/bitstream/123456789/17844/.../Chapter%20II.pdf. /30/4/2012
Sugianto Mas, Aan. 2010.Dialog Tanya Jawab Singkat Menulis 3. Kuningan:Dapur Sastra Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia.
Tarigan, Henri Guntur. 2009. Pengajaran Pragmatik. Bandung:Angkasa
Penulis yang menerbitkan artikel dalam Fon: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra menyetujui persyaratan berikut:
- Penulis memiliki hak cipta artikel dan memberikan hak jurnal untuk publikasi pertama dengan karya yang secara simultan dilisensikan di bawah lisensi CC-BY-SA atau The Creative Commons Attribution - Share Alike Licence.
- Penulis dapat mengadakan perjanjian kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan atas publikasi awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting pekerjaan mereka secara online (mis., Dalam repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengajuan, karena dapat menyebabkan pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.