ANALISIS DIKSI, RIMA, DAN GAYA BAHASA PADA PUISI KARYA SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 1 SINDANGAGUNG KABUPATEN KUNINGAN TAHUN AJARAN 2012/2013
Abstrak
Poetry is a form of literary works which have elements like diction in shaper, rima, and stylistics. However the students tend to still haven’t learned the elements of poetry, and the creation of the thought that poetry was only owned by people who have talents. Therefore, to increase their knowledge and improvement of the quality of the poetry, to the creation of the students know better that the poem is not a literary work that only belongs to those who have talent. Based on the background of these problem what, rima what diction, and style what language contained in the poem by students of class VIII SMPN 1 Sindangagung Kuningan Regency school year 2012/2013. The purpose of this research is to describe the diction, rima, and stylistics of the poem by students of class VIII SMPN 1 Sindangagung Kuningan Regency school year 2012/2013. Based on these goals determined the population as much as 144 people, with as many as 40 people sample (40 poems). The methods used in this study is descriptive, analytic methods that is the method that describes the results of the analysis of diction, rima, and stylistics at the poetry works of students. Research techniques used are data acquisition techniques, and data processing techniques. Data acquisition techniques to do two stages, namely engineering documentation and engineering assignments. In data processing techniques, the author does an analysis of the poems of student work based on diction, rima, and stylistics. From the results of the analysis can be inferred that the diction in poetry that is widely used is diction meaningful student work, a lot of straightforward rhyme used in the poem by students is rima, the external style of language used in poetry student work is stylistics alusio, anaphora parallelism, and metaphora.
Kata kunci: diksi, rima, gaya bahasa pada puisi karya siswa.Referensi
Agustin S, dkk. 2006. Buku Pintar Bahasa dan Sastra Indonesia. Semarang: Aneka Ilmu.
Arikunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rienika Cipta.
Aripin, Zaenal. 2004. Cermat Berbahasa Indonesia Untuk Perguruan Tinggi. Jakarta: Akademika Pressindo.
Depdikbud. 2007. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Gloriani,Yusida. 2006. Pengkajian dan Apresiasi Puisi. Kuningan: Universitas Kuningan.
Heryadi, Dedi. 2010. Metode Penelitian Pendidikan Bahasa. Tasikmalaya.
Keraf, Gorys. 2008. Diksi dan Gaya Bahasa. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.
Pradopo, Djoko Rachmat, dkk. Puisi. 2008. Jakarta: Universitas Terbuka.
Sayuti, Suminto A. 2008. Berkenalan Dengan Puisi. Yogyakarta: Gama Media.
Sugianto Mas, Aan. 2008. Langkah Awal Menuju Apresiasi Sastra Indonesia. Kuningan: Universitas Kuningan.
Sugianto Mas, Aan. 2008. Kajian Prosa Fiksi dan Drama. Kuningan: Universitas Kuningan.
Sumarjo. 2002. Puisi dan Prosa. Jakarta: CV.Pamularsih.
Zaidan, Abdul Rozak. 2000. Kamus Istilah Sastra. Jakarta: Balai Pustaka
Penulis yang menerbitkan artikel dalam Fon: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra menyetujui persyaratan berikut:
- Penulis memiliki hak cipta artikel dan memberikan hak jurnal untuk publikasi pertama dengan karya yang secara simultan dilisensikan di bawah lisensi CC-BY-SA atau The Creative Commons Attribution - Share Alike Licence.
- Penulis dapat mengadakan perjanjian kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan atas publikasi awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting pekerjaan mereka secara online (mis., Dalam repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengajuan, karena dapat menyebabkan pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.