PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN SEGIEMPAT BERBASIS ADOBE FLASH CS6 MELALUI PENDEKATAN CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING UNTUK MEMFASILITASI KEMAMPUAN KONEKSI MATEMATIS

Fera Yuniar, Sumarni Sumarni, Nuranita Adiastuty

Abstract


This type of research is a development or R&D which aims to produce a product in the form of quadrilateral learning media based on Adobe Flash CS6 with a valid Contextual Teaching and Learning approach ti facilitate the mathematical connection ability. This study is the research, development model of plomp with consist of three phase is preliminary research, prototyping phase and assessment phase. The instrument used to data collection in this study were questionnaire of epert validation learning media. The device develoved was validated by three validators including two lecture and one teacher junior high school. From the resulting validation data the average score from three validator is 3,4 which means that the learning media is in the valid category with the value obtained is B which means that the learning media can be used with a little revision


Keywords


Learning Media, Plomp Development Model; Contextual Teaching and Learning; Mathematical Connections Ability

Full Text:

PDF

References


Fitrhiyah, A. I. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Warisan Budaya Indonesia untuk Melatihkan Literasi Matematis Siswa. (Skripsi). Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya, Surabaya

Jalaludin, M., Rohaeti, E. E., & Afrilianto, M. (2018). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa MTs Kelas VII pada Materi Segitiga dan Segiempat. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(4), 695–702.

Kemendikbud. (2016). Permendikbud Nomor 20 tentang Standar Kompetensi Lulusan Pendidikan Dasar dan Menengah

Kemendikbud. (2018). Permendikbud Nomor 35, tentang Perubahan Atas Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Nomor 58 Tahun 2014 Tentang Kurikulum 2013 Sekolah Menengah Pertama/Madrasah Tsanawiyah

Kurnia, A. I. 2019. Pengembangan Media Pembelajaran Segiempat Berbantuan Adobe Flash dengan Menggunakan Model Discovery Learning untuk meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis. (Skripsi). Universitas Kuningan, Kuningan

Lestari, K..E. dan Yudhanegara, M.R. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: Refika Aditama.

Mauliana, Ikhsan, M., & Subianto, M. (2018). Development of Learning Tool with Contextual Teaching and Learning ( CTL ) Approach to Improve Student Mathematical Connection Ability Development of Learning Tool with Contextual Teaching and Learning ( CTL ) Approach to Improve Student Mathematical Conn. Journal of Physics.

Musriliani, C., Marwan, & Anshari, B. I. (2015). Pengaruh Pembelajaran Contextual Teaching Learning (CTL) terhadap Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMP Ditinjau dari Gender. Jurnal Didaktik Matematika, 2(2), 49–58.

Nugroho, R. S. A. (2011). Keefektifan Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Kombinasi Media CD Interaktif fan Lembar Kerja Peserta Didik Terhadap Hasil Belajar Matematika Dalam Materi Garis Singgung Lingkaran di SMP N 3 Cepiring. (Skripsi), Institut Agama Islam Negeri Walisongo.

Nurfitria, Bambang, H., & Asep, N. (2013). Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Ditinjau dari Kemampuan Dasar Matematika di SMP. [online]. Tersedia : https://scholar.google.com/scholar?hl=id&as_sdt=0%2C5&q=Kemampuan+koneksi+matematis+siwa+ditinjau+dari++kemampuan+dasar+matematika+di+SMP&btnG=#d=gs_qabs&u=%23p%3DJfzEsCz4ktEJ

Panjaitan, D. J. (2016). Penerapan pendekatan Contextual Teaching and Learning (CTL) untuk Meningkatkan hasil Belajar Statistika. Mathematics Pedagogic, 1(1), 1–10.

Plomp, T., & Nieveen, N. (2013). An Introduction to Educational Design Research.

Purwanti, B. (2015). Pengembangan Media Video Pembelajaran Matematika dengan Model Assure. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, Vol.3, No.1.

Puspita, E. J. L. (2016). Pengembangan Media Komputer Berbasis Adobe Flash CS5 Untuk Membantu Pemahaman Konsep Segiempat di Kalangan Siswa SMP Negeri 15 Yogyakarta. (Skripsi), Universitas Sanata Dharma.

Putri, N. W. S., Sariyasa, & Ardana, I. M. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Tandur Berbantuan Geogebra sebagai Upaya Meningkatkan Prestasi dan Aktivitas Belajar Geometri Siswa. E-Jurnal Program Pasca Sarjana Universitas Pendidikan Indonesia, 3.

Rahmawati, S. A., Hobri, & Oktavianingtyas, E. (2015). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis pada Pokok Bahasan Statistika Berbasis Lesson Study For Learning Community. Kadikma, 2(2), 41–51.

Rinzani, A. R. (2017). Kemampuan Koneksi Matematis Peserta Didik Melalui Pendekatan Advokasi Dengan Penyajian Masalah Open-Ended di SMP N 5 Terbanggi Besar. (Skripsi), Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Widada, W. (2015). Process of Achieving Mathematical Concepts by Utilizing Contextual Learning Media. Journal of Mathematics Education and Science, Vol. 22, No. 1, March 2015: 31-44

Yuniawati, L. D., & Zuhrie, M. S. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Multimedia Interaktif pada Mata Pelajaran Penerapan Sistem Radio dan Televisi di SMK Negeri 3 Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 8(2), 161–167.

Zaenab, D. K. (2010). Pengaruh Pembelajaran Kontekstual Terhadap Kemampuan Koneksi Matematis Siswa. (Skripsi), Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.




DOI: https://doi.org/10.25134/jes-mat.v6i2.3413

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Fera Yuniar, Ms Sumarni, Nuranita Adiastuty

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Lihat Statistik Jurnal View MyStat

--------------------------------

JES-MAT INDEXING:

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.