KEMAMPUANPEMAHAMANMATEMATISBANGUNDATARSEGIEMPATSISIWASMP BERDASARKANLEVELKOGNITIFDIMASAPANDEMICOVID-19

Rini Sri Bintang, Sutarjo Sutarjo, Ramlah Ramlah

Abstract


This research aims describe the ability to understand mathematical concepts based on their cognitive level. The research method is descriptive qualitative. The subjects were selected by 3 students based on their cognitive level using purposive sampling technique, obtained one student in the high, medium and low categories. Data collection through tests, interviews, and documentation analyzed through stages of data reduction, presenting data, and drawing conclusions. Based on results of data analysis, it found that students' ability to understand mathematical quadrilateral is cognitive level high and moderate are able to solve problems on indicators providing examples and not examples of a concept. And students a high cognitive level are able to solve problems on indicators restating a concept. Meanwhile, students a low cognitive level were unable to solve any of questions. So students at high, medium and low cognitive levels are unable to solve problems on the indicators of classifying objects according to certain properties according to the concept, and applying the concept of algorithms in problem solving. So can concluded that ability to understand the mathematical concepts of the material of sagiempat flat is low.

Keywords


Mathematical Connection Ability, Self-Regulated Learning, Quadrilateral

Full Text:

PDF

References


Abdurrahman, M. (2012). Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta, 131.

Adhitya, Y. (2015). Analisis Kesalahan Siswa SMP Kelas VII Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Materi Segiempat Ditinjau Dari Gaya Belajar. Skripsi Program Studi Pendidikan Matematika Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pengetahuan Alam: Tidak diterbitkan.

Annur, M. F., & Hermansyah. (2020). Analisis Kesulitan Mahasiswa Pendidikan Matematika Dalam Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan Vol.11 No.2, 200.

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Ariyanto, L., P, D. A., & Dwiyanti, I. (2019). Pengembangan Android Apps Berbasis Discovery Learning untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas VII. Jurnal Riset Pendidikan Matematika Vol.2 No.1, 42.

Depdiknas. (2006). Permendiknas No 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi. Diambil kembali dari https://asefts63.file.wordpress.com/2011/01/permendiknas-no-22-tahun-2006-standar-isi.

Dinda, D. S., & Ramlah. (2019). Kemampuan Pemahaman Matematis Pada Materi Segiempat Bagi Siswa SMP. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, 303.

Fahrudin, A. G., Zuliana, E., & Bintoro, H. S. (2018). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Melalui Realistic Mathematic Education Berbantu Alat Peraga Bongpas. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Vol.1 No.1, 15.

Handayani, D., Hadi, D. R., Isbaniah, F., Burhan, E., & Agustin, H. (2020). Penyakit Virus Corona 2019. Jurnal Respirologi Indonesia Vol. 40, No. 2, 128.

Hendriana, H., Rohaeti, E. E., & Sumarmo, u. (2018). Hard Skills dan Soft Skills. Bandung: PT Refika Aditama.

Junitasari, & Hayati, F. (2019). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP Pada Materi Kubus dan Balok. Mathematics Edukation Journal. Vol. 2 No. 1, 18-24.

Lesmana, I., Prayitno, A. T., & Sumarni. (2017). Penerapan Model Learning Cycle 5E untuk Meningkatkan Koneksi Matematis Siswa. In Seminar Nasional Pendidikan Matematik, 05 September 2017 Tema “Inovasi Pembelajaran Berbasis Mulitmedia” (Vol. 1, pp. 109–124).

Murizal, A., Yarman, & Yerizon. (2012 ). Pemahaman Konsep Matematis Dan Model Pembelajaran Quantum Teaching. Jurnal Pendidikan Matematika Vol.1 No.1, 19.

Mustakim. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online Selama Pandemi Covid-19 Pada Mata Pelajaran Matematika. Journal Of Islamic Education. Vol. 2 No.1, 8-9.

Nurjanatin, I., Sugondo, G., & Manurung, M. (2017). Analisis Kesalahan Peserta Didik Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Luas Permukaan Balok Di Krlas VIII-F Semester II SMP Negeri 2 Jayapura. Jurnal Ilmiah Matematika dan Pembelajarannya. Vol. 2 No. 1, 29.

Putra, H. D., Setiawan, H., Nurdianti, D., Retta, I., & Desi, A. (2018). Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP di Bandung Barat. jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika. Vol. 11 No.1, 23.

Putri, N. r., Nursyahban, E. A., Kadarisma, G., & Rohaeti, E. E. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematik Siswa SMP Pada Materi Segitiga dan Segiempat. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif. Vol.1 No.2, 159-167.

Ramlah, & Hanifah. (2018). Menyeimbangkan Fungsi Otak Melalui Teknik Kreasi Lagu Dalam Pencapian Pemahaman Matematis Siswa SMP. Jurnal SJEM (Supremum Journal of Matematics Education). vol.2 No.1, 24.

Riyatuljannah, T & Suyadi. (2020). Analisis Perkembangan Kognitif Siswa Pada Pemahaman Konsep Matematika Kelas V SDN Maguwoharjo 1 Yogyakarta Vol.12 No.1, 50.

Suhaida, D., & Rohana, S. (2018). Analisis Kemampuan Kognitif Siswa Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Di Sekolah Menengah Pertama Negeri 2 Siatan Kabupaten Mempawah. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 51.

Susanto, A. (2011). Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana, 48.

Syakdiah, H., Afri, L. E., & Nurrahmawati. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think pair Share (TPS) Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas VII SMP Mumahmmadiyah Pasir Pengaraian. 2.

Ujan, R. A. (2017). Pemahaman Konsep Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Pada Pokok Bahasan Bangun Datar Segi Empat Kelas VII Di SMP Budi Mulia Minggir. Skripsi Program Studi Pendidikan Matematika Jurusan Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan Alam Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Sanata Dharma Yogyakarta: Tidak diterbitkan.

Utari, V., Fauzan, A., & Rosha, M. (2012). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Melalui Pendekatan PMR Dalam Pokok Bahasan Prisma dan Limas. Jurnal Pendidikan Matematika Vol.1 No.1, 34.

Vidayanti, N., Sugiarti, T., & Kurniati, D. (2017). Analisis Kemampuan Kognitif Siswa Kelas VIII SMP Negeri 11 Jember Ditinjau Dari Gaya Belajar Dalam Menyelesaikan Soal Pokok Bahasan Lingkaran. Jurnal Kadikma, 138.

Wiryanto. (2020). Proses Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar Di Tengah Pandemi COVID-19. Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian vol.6 No.2, 7.

Yulia. (2019). Analisis Pemahaman Siswa Terhadap Konsep Segiempat. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Vol.2 No.1, 24.

Yuliana. (2020). Corona Virus Diseases (Covid-19). Wellness And Healthy Magazine Vol.2 No.1, 192.

Yuniar, F., Sumarni, S., & Adiastuty, N. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Segiempat Berbasis Adobe Flash Cs6 Melalui Pendekatan Contextual Teaching and Learning Untuk Memfasilitasi Kemampuan Koneksi Matematis. Jurnal Edukasi Dan Sains Matematika (JES-MAT), 6(2), 101. https://doi.org/10.25134/jes-mat.v6i2.3413




DOI: https://doi.org/10.25134/jes-mat.v7i1.3563

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Lihat Statistik Jurnal View MyStat

--------------------------------

JES-MAT INDEXING:

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.