Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Pada Materi Program Linear

Muhammad Rizal Usman, Andi Rifaq Guttu Patalo, Djadir Djadir

Abstract


This research aims to analyze the mathematical communication ability of class XI students of SMA Negeri 1 Pangkep on the linear program material. This research is a qualitative research. The research procedure includes the preparation stage, the implementation stage, and the data analysis stage. The selection of research subjects was carried out by looking at the students' academic mathematics scores, namely the highest, medium, and lowest scores in the class swith the KKM score as a reference for assessment. The instruments used are tests of mathematical communication ability and interviews. Checking the validity of the data used was the triangulation technique. The results showed that the students of class XI Mathematics and Natural Sciences lacked an understanding of the Linear Program material so that the students had low mathematical communication skills in the Linear Program material.

Keywords


Mathematical Communication Ability, Linear Program

Full Text:

PDF

References


Agustianingsih, G., Sumarni, Adiastuty, N. (2019). Comparison of improved mathematical communication skills of students gaining problem based learning model (PBL) and Project based learning model (PJBL). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika.

Aminah, S. Tommy, T.W. Devi, Y. 2018. Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas VIII Pada Materi Himpunan. Journal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika 1 (1). (Diakses 21 September 2020).

Astuti, A. Leonard. (2015). Peran Kemampuan Komunikasi Matematika Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Jurnal Formatif 2 (2). (Diakses 21 September 2020)

Azizah, S. N. Maulana, D. F. (2016). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Pada Siswa SMA. Makalah disajikan dalam Prosiding SNMPM II, Prodi Pendidikan Matematika Unswagati, Cirebon, 10 Maret. (Diakses 16 September 2020).

Djadir. Minggi, I. Ja’faruddin. Zaki, A. Sidjara, S. (2017). Sumber Belajar Penunjang PLPG 2017 Mata Pelajaran/Paket Keahlian Matematika (Online), (https://www.usd.ac.id/fakultas/pendidikan/f1I3/PLPG2017/, diakses 27 Setember 2020).

Fitrianto, E. Subekti. Reni, U. Gunawan. (2016). Identifikasi Kesalahan Jawaban Mahasiswa Ditinjau dari Kemampuan Komunikasi Matematis. Jurnal Edukasi dan Sains Matematika (JES-MAT) 2 (2). (Diakses 21 Agustus 2021).

Juhrani. Suyitno, H. Khumaedi. (2017). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Berdasarkan Self – Efficacy Siswa Pada Model Pembelajaran Mea. Unnes Journal of Mathematics Education Research 6 (2). (Diakses 21 September 2020).

Monariska, E. Komala, E. (2021) Analisis kemampuan Representasi Matematis pada Mata Kuliah Program Linear. Jurnal Edukasi dan Sains Matematika (JES-MAT) 7 (1). (Diakses 25 Agustus 2021).

Novianti, D. E. Khoirotunnisa, A. U. 2017. Profil Pemecahan Masalah Matematika dalam menyelesaikan Permasalah Pemrograman Linear Ditinjau dari Kemampuan Komunikasi Matematis. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika 6 (1). (Diakses 27 September 2020)

Nugraha, T.H. Heni, P. 2019. Analisis Kemampuan Komupertinikasi Matematis Siswa Berdasarkan Perbedaan Gender. Edumatica: jurnal Pendidikan Matematika 9 (1). (Diakses 9 September 2020).

Rahmawati, N. Bernard, M. Akbar, P. (2019). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa SMK pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV). Journal On Education 1 (2). (Diakses 16 September 2020).

Rustandi, A. Firmansyah, R. (2019). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMK di Kota Cimahi pada Materi Program Linear. Journal On EducationI 2 (1). (Diakses 27 September 2020).

Shofiyatin, E., Sumarni, Nurhayati, N. (2019). Perbandingan kemampuan komunikasi matematis siswa yang memperoleh model pembelajaran kooperatif teams games tournament dan student teams achievment division. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika

Sumarni, Prayitno, A, T., Nurpalah, M. (2019). Meningkatkan kemampuan komunikasi matematis mahasiswa melalui pembelajaran kooperatif tipe jigsaw dalam mata kuliah geometri ruang. Mathline: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 4(1).63-74

Syarifah, T. J. Sujatmiko, P. Setiawan R. (2017). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Tertulis ditinjau Dari Gaya Belajar pada Siswa Kelas XI MIPA 1 SMA Batik 1 Surakarta Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika (JPMM) Solusi 1 (2). (Diakses 16 September 2020).

Usman, R. Satriani, S. (2021). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Highet Order Thinking Skill (HOTS). Jurnal MathEdu (mathematic Education Journal) 4 (2). (Diakses 20 Agustus 2021).

Wijayanto, A. D. Siti, N.F. Ika,W.A. (2018). Analisis Kemampuan Komunikasi Matenatis Siswa SMP Pada Materi Segitiga dan Segiempat. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika 2 (1). (Diakses 21 September 2020).

Yuliani, D. Nurhasanah. Rohaeti, E. E. (2018). Kajian Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa SMK di Kabupaten Bandung Barat pada Materi Program Linear. Al-Khawarizmi: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika 2 (1). (diakses 28 September 2020).




DOI: https://doi.org/10.25134/jes-mat.v7i2.4331

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Muhammad Rizal Usman, Andi Rifaq Guttu Patalo, Djadir Djadir

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Lihat Statistik Jurnal View MyStat

--------------------------------

JES-MAT INDEXING:

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.