PENERAPAN KURVA TRIGONOMETRI UNTUK MOTIF KAIN BATIK - MEDIA PEMBELAJARAN PERSAMAAN TRIGONOMETRI

Endaryono Endaryono, Wirda Hidayah Azzahra

Abstract


The subject of trigonometric equations is a learning material given to high school students majoring in Mathematics and Natural Sciences and also deepened in student lectures in the fields of science such as mathematics, engineering, informatics and others. The problem discussed in this study is that learning media is still needed to support learning trigonometric equations. The purpose of this research is to create a media for visual simulation of the results of trigonometric equation functions, namely the sine function with various equation models and by modifying the coefficient values in the equation. The results of this simulation are various curve images and are used as a choice of batik motifs. The research methodology uses mathematical modeling with trigonometric equations of sine functions. By changing some of the coefficients in the modification of the sine function, we get an interesting selection of images for batik patterns. The results of the study were in the form of a batik cloth motif design. This research can be used as an interesting learning medium on the subject of trigonometric equations and to addto the richness of various types of batik cloth motifs as an option for lovers of batik cloth art.


Keywords


Application; batik; media; motif; sine function; trigonometry

Full Text:

PDF

References


Anggraini., D. Y., & Affanti., T. B. (2020). Makna Simbolis Batik Sidomukti Pada Busana Pengantin Jawa Dalam Prosesi Ijab Kabul Di Surakarta. TEXTURE : Art and Culture Journal, 3(2), 75–83.

Direktorat SMA, D. P. D. dan D. (2020). Modul Pembelajaran SMA Matematika Peminatan – Persamaan Trigonometri. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar dan Menengah. Direkrorat Sekolah Menengah Atas (Vol. 1–2020).

Hakim, L. M. (2018). Batik Sebagai Warisan Budaya Bangsa dan Nation Brand Indonesia. Nation State Journal of International Studies, 1(1), 61–90. https://doi.org/10.24076/nsjis.2018v1i1.90

Handoko, S., Suyanto, B., & Karoma, A. Y. (2017). Bantara : Aplikasi Permainan Interaktif Belajar Membatik Motif Batik Nusantara Berbasis Android. JTET (Jurnal Teknik Elektro Terapan), Vol 6(No 1).

Hartanti, G., & Setiawan, B. (2019). Pendokumentasian Aplikasi Ragam Hias Batik Jawa Tengah Motif Kawung, Sebagai Upaya Konservasi Budaya Bangsa Khususnya Pada Perancangan Interior. Aksen, 3(2), 25–37. https://doi.org/10.37715/aksen.v3i2.807

Iskandar., & Kustiyah., E. (2017). Batik Sebagai Identitas Kultural Bangsa Indonesia Di Era Globalisasi. Gema, 30(52), 2456–2472.

Jaringan Dokumentasi dan Informasi Hukum Badan Pemeriksa Keuangan Republik Indonesia. (2009). Keputusan Presiden Republik Indonesia Nomor 33 Tahun 2009 Tentang Hari Batik Nasional. In Keputusan Presiden Republik Indonesia Nomor 33 Tahun 2009 Tentang Hari Batik Nasional (pp. 1–2).

Jumariah. (2019). Nilai Simbolis Dan Filosofi Kain Batik “Sido Mukti” Dalam Kehidupan. JURNAL SOCIA AKADEMIKA VOLUME 5, NO. 1, 20 MEI 2019, 5(1), 25–30.

Limanto, S., & Dinata, H. (2018). Aplikasi Multimedia Untuk Media Pembelajaran Menggambar Grafik Fungsi Dengan Operasi Penskalaan, Pergeseran, dan Pencerminan. Teknika, 7(2), 102–107. https://doi.org/10.34148/teknika.v7i2.136

Pangarsa., N. A., & Agustin., D. (2020). Aplikasi dan Eksplorasi Motif Ragam Hias Batik Kawung serta Batik Parang Sebagai Upaya Pelestarian Batik dalam Perancangan Interior. Prosiding SNADES 2020 - Optimisme Desain Untuk Pembangunan Negeri, 128–133.

Peradhayana, W. S. (2021). Perancangan Motif Kain Endek Melalui Pembuatan Grafik Fungsi Linier Pada Software Geogebra. Proceeding Umsurabaya, IX(2017), 147–157.

Purnomo, K. D., Hadi, D., & Putri, P. (2020). Inovasi desain batik fraktal menggunakan geometri fraktal. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 3, 131–140.

Sugiarti, W. (2017). Trigonometri Dengan Media Grafik Tunoltu Pada Kelas X Sma Negeri 02 Batu. LIKHITAPRAJNA Jurnal Ilmiah, 19(2), 76–86.

Sumarni. (2014). Learning cycle 5E untuk meningkatkan kemampuan koneksi dan komunikasi matematis serta self-regulated learning matematika siswa. Universitas Pendidikan Indonesia.

Sumarni. (2020). LC5E Learning Cycle 5E (Teori dan Implementasinya: Meningkatkan Kemampuan Koneksi, Komunikasi Matematis dan Self-regulated Learning dalam Pembelajaran Matematika) (1st ed.). Cirebon: CV. Eulim Publisher.

Sumarni, & Pitriani. (2018). Profil keterampilan mengembangkan media pembelajaran matematika mahasiswa calon guru matematika. In Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia (pp. 910–918).

Sumarni, S., Titis Prayitno, A., & Nurpalah, M. (2019). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Mahasiwa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Dalam Mata Kuliah Geometri Ruang. M A T H L I N E : Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 4(1), 63–74. https://doi.org/10.31943/mathline.v4i1.107

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113

Wulandari, E. Y., Purnomo, K. D., & Kamsyakawuni, A. (2017). Development Design Labako Batik with Combine Fractal Geometry Dragon Curve and Tobacco Leaf Motif. Jurnal ILMU DASAR, 18(2), 125. https://doi.org/10.19184/jid.v18i2.5650




DOI: https://doi.org/10.25134/jes-mat.v8i1.5249

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Endaryono Endaryono

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Lihat Statistik Jurnal View MyStat

--------------------------------

JES-MAT INDEXING:

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.