ANALISIS KEMAMPUAN LITERASI MATEMATIS SISWA DITINJAU DARI PENGUASAAN MATERI PRASYARAT

Muhammad Rizal Usman, Kristiawati Kristiawati

Abstract


This research aims to find out the level of mathematical literacy ability of students reviewed from the mastery of prerequisite materials, namely number material and changes and data. This research is a kualitati declututif study conducted in the final semester of 2021/2022, which is carried out offline in students of class VIII of State Junior High School 5 Makassar. Data collection techniques are carried out by test and interview methods. Data is analyzed using data condensation, data presentation, and conclusion withdrawal. Research instruments used in the form of tests of mathematical literacy skills. The results of the research from this study, the subjects of high material mastery as a whole answer the test problem correctly only difficulty using his reasoning in solving problems in problems, but many do the right application in answering literacy questions, but still somewhat lack in explaining mathematical concepts used in answering problems even though they have been written, Moreover, with the mastery of low material that really can not explain what mathematical concepts it uses in answering literacy questions. As for the recommendations of researchers, for future studies that want to conduct similar research should examine more broadly and develop the ability of mathematical literacy.

Keywords


Mathematical literacy ability, prerequisite material

Full Text:

PDF

References


Abidin, Mulyati, & Yunansah. (2017). Pembelajaran Literasi Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca, dan Menulis. Jakarta: Bumi Aksara.

Astuti, P. (2018). Kemampuan Literasi Matematika dan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi. Makalah disajikan dalam PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika. Universitas Negeri Malang, Malang.

Kasma. (2019). Analisis Kesulitan Dalam Menyelesaikan Soal Literasi Matematika Ditinjau Dari Kemampuan Awal Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Kajuara. Skripsi ridak diterbitkan. Makassar: Universitas Muhammadiyah Makassar.

Kholifasari, R dkk. (2020). Analisis Kemampuan Literasi Matematis Siswa Ditinjau Dari Karakter Kemandirian Belajar Materi Aljabar. Jurnal Derivat, 7(2), 117-125.

Komala, E. & Qintani, S. N. S. (2017). Pembelajaran dengan Pendekatan Metacognitive Guidance (MG) Untuk Meningkatkan Literasi Matematis Siswa SMP. Jurnal Edukasi dan Sains Matematika (JES-MAT), Vol 3(2), 155-166.

Kusniati, I. (2018. Analisis Kemampuan Literasi Matematis Peserta Didik Melalui Penyelesaian Soal-soal Ekspresi Aljabar Di SMP Negeri 1 Lambu Kibang. Skripsi tidak diterbitkan. Bandar Lampung: Universitas Islam Negeri Raden Intang Lampung.

Manoy, J.T. & Sari, M.R. (2020). Literasi Matematika Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Programme for Internasional Student Assesment (PISA). JUMADIKA: Jurnal Magi ster Pendidikan Matematika, 1(2), 67-72.

Nihayah, E. F. K. (2021). Analisis Penguasaan Materi Prasyarat Aljabar Dalam Menyelesaikan Soal Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1), 26-39.

Nurani, M. dkk. (2020). Analisis Kemampuan Literasi Matematika Siswa SMA Ditinjau dari Gender. Jurnal Pendidikan Matematika, 8(4), 336-347.

Putra, Y.Y. & Vebrian, R. (2019). Literasi Matematika (Mathematical Literacy) Soal Matematika Model PISA Menggunakan Konteks Bangka Belitung. Yogyakarta: Budi Utama.

Rijali, A. (2018). Analisis Data Kualitatif. Jurnal Alhadharah, 17(33), 81-95.

Sari, R.H.N. (2015). Literasi Matematika: Apa, Mengapa, dan Bagaimana. Makalah disajikan dalam Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika UNY 2015, Universitas Negeri Yogyakarta, Yogyakarta.

Septianti, Y. dkk. (2020). Analisis Kualitas Layanan Sistem Informasi Akademik Universitas Abdurrab Terhadap Kepuasan Pengguna Menggunakan Metode Sevqual (Studi Kasus: Mahasiswa Abdurrab Pekanbaru). Jurnal Teknologi dan Open Source, 3(1), 131-143.

Sumarni. (2014). Learning cycle 5E untuk meningkatkan kemampuan koneksi dan komunikasi matematis serta self-regulated learning matematika siswa. Universitas Pendidikan Indonesia.

Sumarni. (2020a). Kemampuan Matematis: Tujuan dalam Pembelajaran Matematika. Eulim Publisher.

Sumarni. (2020b). LC5E Learning Cycle 5E (Teori dan Implementasinya: Meningkatkan Kemampuan Koneksi, Komunikasi Matematis dan Self-regulated Learning dalam Pembelajaran Matematika) (1st ed.). Cirebon: CV. Eulim Publisher.

Sumarni, S. (2016). Tinjauan Korelasi Antara Kemampuan Koneksi Matematis Dan Self-Regulated Learning Matematika Siswa Yang Pembelajarannya Melalui Learning Cycle 5E. JES-MAT (Jurnal Edukasi Dan Sains Matematika), 2(1), 83–98. https://doi.org/10.25134/jes-mat.v2i1.283

Wafa. (2017). Pengaruh Pemberian Materi Prasyarat Pada Pemebelajaran Matematika Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X IPA MAN Kapuas Tahun Pelajarn 2017/2018. Skrpisi tidak diterbitkan. Banjarmasin: Universitas Islam Negeri Antasari.

Widiyanto. (2019). Perhatian Orang Tua dan Penguasaan Materi Prasyarat Terhadap Belajar Matematika. Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia, 7(1), 45-56.

Yarmayani A. (2016). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas XI MIPA SMA Negeri 1 Kota Jambi. Jurnal Ilmiah DIKDAYA, 6(2), 12–19.

Yuniar, F., Sumarni, S., & Adiastuty, N. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Segiempat Berbasis Adobe Flash Cs6 Melalui Pendekatan Contextual Teaching and Learning Untuk Memfasilitasi Kemampuan Koneksi Matematis. Jurnal Edukasi Dan Sains Matematika (JES-MAT), 6(2), 101. https://doi.org/10.25134/jes-mat.v6i2.3413




DOI: https://doi.org/10.25134/jes-mat.v8i1.5463

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Muhammad Rizal Usman, Kristiawati Kristiawati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Lihat Statistik Jurnal View MyStat

--------------------------------

JES-MAT INDEXING:

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.