IMPLEMENTASI DIFFERENSIASI DALAM PERSPEKTIF KONTRUKTIVISME PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA
Abstract
This research aims to explore in depth the experiences, perceptions and views of teachers and students regarding the implementation of differentiated learning in mathematics learning based on constructivist principles. The research method uses a qualitative approach by collecting data from interviews and classroom observations. The research subjects consisted of 7 teachers and 30 students. Data analysis was processed using triangulation techniques from various sources, namely teachers, students and curriculum documents. The results of the research show that the implementation of differentiated learning is effective in increasing individual students' understanding of mathematical concepts, giving teachers the freedom to prepare various plans, implementing varied learning strategies, and students gaining new understanding through the construction of their learning experiences. with students constructing their own understanding so as to enable them to achieve their learning potential optimally.
References
Anwar, N. T. (2018). Peran kemampuan literasi matematis pada pembelajaran matematika abad-21. Prisma, 1, 364-370.
Arafah, A. A., Sukriadi, S., & Samsuddin, A. F. (2023). Implikasi teori belajar konstruktivisme pada pembelajaran matematika. Jurnal Pendidikan MIPA, 13(2), 358-366.
Chytrý, V., Medová, J., Rican, J., & Skoda, J. (2020). Relation between pupils’ mathematical self-efficacy and mathematical problem solving in the context of the teachers’ preferred pedagogies. Sustainability (Switzerland), 12(23), 1–22. https://doi.org/10.3390/su122310215
Dewi, L., & Fauziati, E. (2021). Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar dalam Pandangan Teori Konstruktivisme Vygotsky. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(2), 163-174.
Hasanah, L. W., Silalahi, H., & Utama, N. B. P. (2023). Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi pada Pembelajaran Matematika Materi Keliling Bangun Datar Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 7(1), 237-258.
Herwina, W. (2021). Optimalisasi kebutuhan murid dan hasil belajar dengan pembelajaran berdiferensiasi. Perspektif Ilmu Pendidikan, 35(2), 175-182.
Jarmita, N. (2015). Kesulitan pemahaman konsep matematis siswa dalam pembelajaran matematika di kelas awal Sekolah Dasar. PIONIR: Jurnal Pendidikan, 4(2).
Kusumaningpuri, A. R., & Fauziati, E. (2021). Model pembelajaran RADEC dalam perspektif filsafat konstruktivisme Vygotsky. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(2), 103-111.
Masitoh, I., & Prabawanto, S. (2016). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika dan Kemampuan Berfikir Kritis Matematis Siswa Kelas V Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran Eksloratif. EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 7(2), 186-197.
Nasution, F., Siregar, Z., Siregar, R. A., & Manullang, A. Z. (2024). Pembelajaran dan Konstruktivis Sosial. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(12).
Nurfadhillah, S., Barokah, S. F., Nur’alfiah, S., Umayyah, N., & Yanti, A. A. (2021). Pengembangan media audio visual pada pembelajaran matematika di kelas 1 mi al hikmah 1 sepatan. PENSA, 3(1), 149-165.
Putri, R. A., Magdalena, I., Fauziah, A., & Azizah, F. N. (2021). Pengaruh gaya belajar terhadap pembelajaran siswa sekolah dasar. Cerdika: Jurnal Ilmiah Indonesia, 1(2), 157-163.
Rachmayani, D. (2014). Penerapan Pembelajaran Reciprocal Teaching untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematis dan kemandirian belajar matematika siswa. JUDIKA (Jurnal Pendidikan Unsika), 2(1).
Rahmawati, I. R. (2022). Literasi matematis dan mathematical habits of mind peserta didik dalam menyelesaikan soal matematika berorientasi kemampuan 4C (Doctoral dissertation, STKIP PGRI PACITAN).
Rahmah, S., Dalila, A. A., Liliawati, W., & Setiawan, A. (2022). Pendekatan Pembelajaran Diferensiasi dalam Model Inkuiri terhadap Kemampuan Numerasi Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(2), 393-401.
Rangkuti, A. N. (2014). Konstruktivisme dan pembelajaran matematika. Darul Ilmi: Jurnal Ilmu Kependidikan dan Keislaman, 2(2).
Rukin, S. P. (2021). Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. Jakad Media Publishing.
Sugrah, N. (2019). Implementasi teori belajar konstruktivisme dalam pembelajaran sains. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 19(2), 121-138.
Suparlan, S. (2019). Teori konstruktivisme dalam pembelajaran. Islamika, 1(2), 79-88.
Waseso, H. P. (2018). Kurikulum 2013 dalam prespektif teori pembelajaran konstruktivis. TA'LIM: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 1(1), 59-72.
Yani, D., Muhanal, S., & Mashfufah, A. (2023). Implementasi Assemen Diagnostic Untuk Menentukan Profil Gaya Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Diferensiasi Di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pendidikan (JURINOTEP), 1(3), 241-250.
Verrawati, A. J., & Mustadi, A. (2015). Implikasi Teori Konstruktivisme Vygotsky dalam pelaksanaan model pembelajaran Tematik integratif di SD. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(11), 1-15.
Copyright (c) 2024 Aan Nurhasanah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.