PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN TERPADU TIPE NESTED DALAM PEMBELAJARAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA PADA MATERI INDUKSI MATEMATIKA

Aan Armini

Abstract


Through classroom action research, researchers seek to improve students 'mathematical problem solving abilities on mathematical induction material by using nested integrated learning methods and explore students' attitudes towards the application of the given learning model. The study was conducted during two cycles which included four stages of learning, namely: planning, implementation, observation, and reflection. The study was conducted in the odd semester of the 2019/2020 school year involving 34 students of class XI MIPA-2 SMAN 1 Garawangi, Kuningan. There are 2 types of research instruments used, namely tests and questionnaires. Based on the test results, it can be seen that in the post-test, the N-Gain index obtained was 0.61 (moderate). Meanwhile, based on the results of the questionnaire, it can be seen that 100% of students show a positive attitude. Thus, it can be concluded that the nested type integrated learning model can improve students' mathematical problem solving abilities on mathematical induction material and get a good appreciation with the presence of a positive attitude shown by all participants.

Keywords


mathematical induction; mathematical problem solving; Nested integrated learning model

Full Text:

PDF

References


Ananda & Abdillah. (2018). Pembelajaran Terpadu (Karakteristik, Landasan, Fungsi, Prinsip dan Model). Medan: LPPPI.

Aini, I., N. (2016). Upaya meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematika siswa melalui pendekatan open-ended. Jurnal Edukasi dan Sains Matematika (JES-MAT), 2(2), pp. 29-40

Akhyar, M.,K. & Rokhmah, M. (2018). Efekivitas Model Pembelajaran Knisley Berbasis Masalah Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Pada Pokok Bahasan PLDV. Jurnal Edukasi dan Sains Matematika (JES-MAT), 4(2), pp. 141-152

Anggraini, L., Rusdy, S., A., & Ilma, R. (2010). Penerapan Model Pembelajaran Investigasi Kelompok Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas Viii-4 Smp Negeri 27 Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1)

Cai, J., & Steven, H. (2005). Generalized and Generative Thinking in U.S and Chinese Students' Mthematical Problem Solving and Problem Posing. Journal of mathematical Behavior, 2(1), pp. 401-21

Darsono. (2012). Pengaruh Penerapan Metode Percobaan Ipa Terpadu Terhadap Keterampilan Proses Sains Dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VIII Di SMPN 1 Kalasan Dengan Tema “Makanan” [diakses di http://eprints.uny.ac.id/9166/1/%20-%2008312241001.pdf]

Departemen Pendidikan Nasional. (2008). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan 2006. Jakarta: Depdiknas.

Dimyati, J. (2016). Pembelajaran Terpadu (Untuk Taman Kanak-kanak/Raudhatul Athfal dan Sekolah Dasar). Jakarta : Prenadamedia Group.

Ekawati, L. (2010). Pengaruh Pembelajaran Terpadu Model Nested Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VIII SMP PGRI 1 Ciputat. Jurnal pedagogi, 2, 26-39.

Fathani, A., H., Ilmi, Y., I., N., & Santriyo, F. (2020). Penerapan Group Investigation Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Kontekstual Bagi Peserta Didik Kelas X Sma Islam Nusantara Malang Pada Materi Pertidaksamaan Rasional Dan Irrasional. Jurnal Edukasi dan Sains Matematika (JES-MAT), 6(1), pp. 1-10

Firdaus, E., F. (2019). Pengaruh keaktifan siswa dalam pembelajaran metode probing promting terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis materi logika. Jurnal Edukasi dan Sains Matematika (JES-MAT), 5(2), pp. 137 – 144.

Huda, A., Isnarto, & Erwina, L. (2018). Meningkatkan Kemampuan Pembuktian Induktif Kelas XII SMAN 7 Semarang pada Materi Induksi Matematika Melalui Pembelajaran Model TAI. Prosiding Seminar Nasional Matematika (PRISMA), 1, pp. 12-17

Idris, N. (2009). Enhancing students’ understanding in calculus trough writing. International Electronic Journal of Mathematics Education, 4(1), pp. 36–55.

Juanti, L, Santoso, B. & Hiltrimartin, C. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Treffinger. Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan. 14(2), pp. 198-217

Kristanto, Y., D. (2013). Induksi Matematika. Dikutip dari: [diakses pada https://yos3prens.wordpress.com/2013/10/06/induksi-matematika/]

Kurniawan, D. (2014). Pembelajaran Terpadu Tematik (Teori, Praktik, dan Penilaian). Bandung: Alfabeta.

Kusuma, M., Wahidin, & Gloria, R., Y. (2015). Penerapan Pembelajaran Terpadu Tipe Nested (Tersarang) Untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa Pada Konsep Ekosistem Di Kelas X Sma Negeri 5 Kota Cirebon. SCIENTIAE EDUCATIA, 5(2).

Maharani, Wahidin, & Ria. (2015). Penerapan Pembelajaran Terpadu Tipe Nested untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa pada Konsep Ekosistem di Kelas X SMA. .Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan. 8, pp. 7-22.

NCTM. (2000). Principles and standars for school mathematics. Roston, VA: National Council of Teacher of mathematics.

Riduwan. (2009). Pengantar Statistika Untuk Penelitian Pendidikan, Sosial, Ekonomi, Komunikasi, dan Bisnis. Bandung: Alfabeta

Sari, D., L. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Terpadu Tipe Nested Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pembelajaran Tematik Kelas V Sd Negeri 1 Pardasuka. Bandar Lampung: Universitas Lampung.

Sumantri, M., S. (2016). Model Pembelajaran Terpadu di Sekolah Dasar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Suwangsih, E. (2006). Model Pembelajaran Matematika. Bandung: UPI Press.

Trianto. (2017). Model Pembelajaran Terpadu (Konsep, Strategi, dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan). Jakarta : Bumi Aksara.

Yuanari, N. (2011). Penerapan Strategi TTW (Think-Talk-Write) Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Disposisi Matematis Siswa Kelas VIII SMP N 5 Wates Kulonprogo. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta




DOI: https://doi.org/10.25134/jes-mat.v6i2.3044

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Aan Armini

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Lihat Statistik Jurnal View MyStat

--------------------------------

JES-MAT INDEXING:

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.