IMPLEMENTASI PAPAN PUZZLE PADA PEMBELAJARAN DENGAN MODEL PEMBELAJARAN MATING DALAM MENINGKATKAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA

Puji Rahmawati, Lilian Slow, Yuli Budhiarti

Abstract


This research combines the MATING (Mathematics-English) Learning Model and Puzzle Board Media. The purpose is to develop the MATING learning model by the implementation of puzzle board media in the increasing of students’ problem solving. It conducted in Public Elementary School 01 Semanget and 12 Entikong toward the third-grade student, on March to November. The type of this research is development research with test, observation, and interview in the data collecting techniques. The data analysis technic was analysis-descriptive. Based on the first observation result shows that problem solving competence of both of them is same, it is 25%. Merely there is one problem solving competence on their problem-solving test sheet. Then, researcher conducts the small group tryout in public elementary school 12 Entikong (20 students) and the result shows that there is development in problem-solving competence, it is 50%. It means that there are three steps of problem-solving on their problem-solving test sheet (at the third level). Next, researcher conducts the big group tryout in both of the schools and the result is there are four level of problem-solving on their test sheet (at the fourth level). Thus, there is the increasing is 75% of students’ problem-solving competence. In short, the problem-solving competence can be developed by the combination of MATING learning model and puzzle board media.


Keywords


MATING Learning Model; Problem-Solving Competence; Puzzle Board Media

Full Text:

PDF

References


Afra, Yulita., dkk. (2020). Pengaruh Media Papan Puzzle terhadap Pemahaman Konseptual Matematika Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 8, (2):74-86.

Aini, I., N. (2016). Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Melalui Pendekatan Open-ended. Jurnal Edukasi dan Sains Matematika (JES-MAT), 2(2), pp. 29-40.

Al-Azizy, A. Suciaty. (2010). Ragam Latihan Khusus Asah Ketajaman Otak Anak Plus Melejitkan Daya Ingatnya. Jogjakarta: Diva Press.

Armini, A. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Terpadu Tipe Nested dalam Pembelajaran Pemecahan Masalah Matematika pada Materi Induksi Matematika. Jurnal Edukasi dan Sains Matematika (JES-MAT), 6(2), 113-128.

Borg, W. R and Gall, M.D. 1979. Educational Researh an Introduction. New York & London: Logman.

Lestari, S. D., Sumarni, S., & Riyadi, M. (2022). Kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMK ditinjau dari gaya kognitif field independent dan field dependent. Range: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 113–128.

Malahayati. (2009). 50 Permainan Melatih Kecerdasan Anak. Nusamtara Publishing.

Masyah, Maretha., dkk. (2017). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Melalui Bermain Tebak Gambar pada Anak Kelompok A1 di PAUD Kemala Bhayangkari Bengkulu Utara. Jurnal Ilmiah: POTENSIA, 2, (2): 101-106

Maviro, A.L.T. (2017). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Aritmatika Sosial pada Siswa SDN No.05 Suruh Tembawang (Perbatasan Indonesia-Malaysia). Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, 7, (2): 209-218.

Mulyati, Tita. (2011). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Sekolah Dasar. Eduhumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar, 3, (2). 61-76.

Mutiah, Diana. (2017). Psikologi Bermain Anak Usia Dini. Kencana: Prenada Media.

Nisa’enha, H. (2015). Pengembangan Media Puzzle pada Konsep Pengukuran Bangun Datar Terhadap Pemahaman Siswa Kelas IV MI Al-Mufidah Wongsorejo Banyuwangi. Skripsi pada Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.

Permata, R. Dwi. (2020). Pengaruh Permianan Puzzle terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal PINUS: Jurnal Penelitian Inovasi Pembelajaran, 5, (2): 1-10.

Rahmawati, P. & Apsari, N. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Aritmatika Sosial pada Siswa SDN No.05 Suruh Tembawang (Perbatasan Indonesia-Malaysia). Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, 7, (2): 209-218.

Rahmawati, P. & Apsari, N. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Perbatasan Entikong (Indonesia-Malaysia). Jurnal Pendidikan Dasar, 7, (1): 1-14.

Rahmawati, P. & Slow, L. (2020). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika dengan Model Pembelajaran Matematika Bahasa Inggris (Mating) di Sekolah Dasar. UNION: Jurnal Pendidikan Matematika, 8, (3): 443-455.

Rahmawati, P. (2016). Pengembangan Model Pembelajaran Berbasis Realistic Mathematics Education (RME) untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa di SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 4, (2): 139-154.

Rahmawati, Puji. (2018). Mengenal Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Perbatasan. Bandung: Uwais.

Roebyanto, G. & Harmini, S. (2017). Pemecahan Masalah Matematika untuk PGSD. Bandung: Remaja Rosdakarya Bandung.

Safitri, D., dkk. (2014). Peningkatan Kemampuan Daya Ingat Melalui Permainana Puzzle pada Anak Usia 5-6 Tahun. JPPK: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 3,(6): 1-17.

Sofyan, Y., Sumarni, & Riyadi, M. (2021). Pegembangan perangkat pembelajaran materi bangun ruang sisi datar berbasis model project based learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa. SIGMA : JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 13(2), 129–142.

Sumarni. (2020). Kemampuan Matematis Tujuan dalam Pembelajaran Matematika (1st ed.). Cirebon: CV. Eulim Publisher.

Sumarni, Darhim, & Fatimah, S. (2021). Kemampuan pemecahan masalah mahasiswa calon guru matematika sekolah menengah berdasarkan tahapan polya. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(3), 1396–1411.

Sumarni, S., Darhim, D., Fatimah, S., Priatna, N., Anjelita, A., & Taufik, A. (2018). The students’ mathematical concept understanding ability through cooperative learning type jigsaw assisted visual media. Journal of Physics: Conference Series, 1132(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1132/1/012051

Wena, M. (2014). Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer Suatu Tinjauan Konseptual Operasional. Jakarta: Bumi Aksara.

Wijaya, A. (2012). Pendidikan Matematika Realistik Suatu Alternatif Pendekatan Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Graha Ilmu.




DOI: https://doi.org/10.25134/jes-mat.v8i1.5242

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Puji Rahmawati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Lihat Statistik Jurnal View MyStat

--------------------------------

JES-MAT INDEXING:

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.