ANALISIS KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA SMP DALAM MEMECAHKAN MASALAH MATEMATIKA MATERI BENTUK ALJABAR DITINJAU DARI GAYA KOGNITIF REFLEKTIF DAN IMPULSIF

Guvinta Rahayu, Dian Kurniati, Dhanar Dwi Hary Jatmiko, Nurcholif Diah Sri Lestari, Reza Ambarwati

Abstract


Students' critical thinking skills in learning are very important to have in the 2013 curriculum. The purpose of the study was to describe the critical thinking skills of students in SMP Negeri 7 Jember class VII J in solving mathematical problems in algebraic material, in terms of reflective and impulsive cognitive styles. This research is a descriptive study that uses a qualitative approach with 4 research subjects from class VII J consisting of 2 reflective subjects and 2 impulsive subjects. Data collection techniques used are tests and interviews. Data analysis techniques were carried out by reducing data, presenting data and drawing conclusions. Technique of data validity using triangulation method. The results of the research that have been carried out are that reflective subjects are able to meet all of the FRISCO critical thinking indicators (Focus, Reason, Inference, Situation, Clarity and Overview) in solving critical thinking test questions tend to be thorough, take a long time and the answer is correct. Impulsive subjects were only able to fulfill some of all the FRISCO critical thinking indicators (Focus, Reason, Inference, Situation, Clarity and Overview), namely focus and situation. Impulsive subjects cannot solve critical thinking questions because they do not understand how to solve problems.


Keywords


critical thinking; problem solving; algebraic; cognitive style

Full Text:

PDF

References


Aini, R. N., Murtianto, Y. H., & Prasetyowati, D. (2019). Profil Kemampuan Spasial Ditinjau dari Gaya Kognitif Reflektif pada Siswa Kelas VIII SMP. 1(5), 90–96.

Amimah, H. S., & Fitriyani, H. (2017). LEVEL BERPIKIR SISWA SMP BERGAYA KOGNITIF REFLEKSIF DAN IMPULSIF MENURUT TEORI VAN HIELE PADA MATERI SEGITIGA. In Prosiding Seminar Nasional & Internasional. 133–138.

Diana, R. F., & Nurmawanti, I. (2020). Gaya Kognitif Konseptual Tempo dan Hasil Belajar: Suatu Studi Pada Mahasiswa Teknik. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 5(2), 289..

Jatmiko, D. D. H. (2018). Perbandingan Pembelajaran Strategi Konflik Kognitif Bersetting Pemecahan Masalah dengan Pembelajaran Ekspositori terhadap Hasil Belajar. Indonesian Journal of Mathematics Education, 1(1), 16.

Kurniati, D., & As’ari, A. R. (2017). Disposisi Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Matematika. Jakarta: Duta Media Publishing.

Lestari, S. D., Sumarni, S., & Riyadi, M. (2022). Kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMK ditinjau dari gaya kognitif field independent dan field dependent. Range: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 113-128.

Palupi, D. D., Sugiarti, T., & Kurniati, D. (2022). Proses Berpikir Kritis dalam Memecahkan Masalah Terbuka Berbasis Polya Sub Pokok Bahasan Persegi Panjang dan Persegi Siswa Kelas VII-B SMP Negeri 10 Jember Doni. Kadikma, 8(3), 162-172.

Parameswari, P., & Kurniyati, T. (2020). KEMAMPUAN BERFIKIR KRITIS SISWA DALAM MEMECAHKAN MASALAH MATEMATIKA. JPM : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 89.

Permana, A. (2016). Pengaruh Gaya Belajar dan Motivasi Belajar Mahasiswa Terhadap Kemampuan Belajar Ilmu Alamiah Dasar. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(3), 276–283.

Purwati, H., & Murtianto, Y. H. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Dalam Menyelesaikan Soal Aljabar Kelas VII SMP Negeri 2 Pangkah Ditinjau dari Gaya Kognitif Reflektif dan Kognitif Impulsif. 9(1), 11–20.

Qomariah, N & Setianingsih, R. (2020). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Berdasarkan Gaya Kognitif Reflektif dan Impulsif. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika dan Sains. 4(1), 21-33.

Sofyan, Y., Sumarni, S., & Riyadi, M. (2021). PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN PADA MATERI BANGUN RUANG SISI DATAR BERBASIS MODEL PROJECT BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA. SIGMA: JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 13(2), 129-142.

Sumarni, S., Darhim, D., & Fatimah, S. (2021). Kemampuan pemecahan masalah mahasiswa calon guru matematika sekolah menengah berdasarkan tahapan polya. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(3), 1396-1411.

Warli. (2013). Kreativitas Siswa SMP yang Bergaya Kognitif Reflektif atau Impulsif dalam Memecahkan Masalah Geometri. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 20(2), 190–210.




DOI: https://doi.org/10.25134/jes-mat.v8i2.6372

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Dian Kurniati, Guvinta Rahayu, Dhanar Dwi Hary Jatmiko

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Lihat Statistik Jurnal View MyStat

--------------------------------

JES-MAT INDEXING:

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.