Analysis of Roman Inggarden in Joko Pinurbo's Cyber Literature as Teaching Material for Writing Contextual-Based Poetry

Andriyana Andriyana

Abstract


Literature is inseparable from society in the process of its creation and content. The well-known opinion of Welek and Warren literary works is the social documentation that occurs in society.  The form of social documentation in poetry was also carried out by Joko Pinurbo who wrote poems during the pandemic in cyber literature written in Republika and Detik. This study aims to uncover the value of contextuality with Roman Inggarden's theory and its relevance as teaching material for writing contextual-based poetry (CTL). This research uses a qualitative descriptive method with research steps  (1) Looking for Joko Pinurbo's poems in the Mass Media (2) Compiling data, and (3) Data analysis based on theory (4) Linking the analysis results with their relevance to teaching materials. In the analysis of Roman Inggarden's poem written by Joko Piburbo, it can be illustrated by the analysis that the poem discusses covid-19 that occurs in social society. This is a form of contextuality that proves that the poem is related to learning to write CTL-based poetry.

Full Text:

PDF

References


Anindita, K. A., Satoto, S., & Sumarlam. (2017). Diction in Poetry Anthology Surat Kopi by Joko Pinurbo as A Poetry Writing Teaching Material. International Journal of Active Learning, 2(1), 39–49. http://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/ijal

Budiastuti, W. (2013). Peningkatan Motivasi Dan Keterampilan Menulis Puisi Dengan Penerapan Pendekatan Kontekstual Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra Indonesia, Dan Pengajarannya.

Endarwati, T. (2018). PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS PUISI MELALUI PENDEKATAN KONTEKSTUAL PADA SISWA KELAS IV SDN SOKASARI. BASIC EDUCATION.

Fatimah, Dede Siti, Siti Halimah Sadiah, R. B. P. (2019). Analisis Makna Pada Puisi “Kamus Kecil” Karya Joko Pinorbo Menggunakan Pendekatan Semiotika. Pendidikan Dan Bahasa Sastra Indoneisa.

Handiwiguna, R., Mila, F. H., & Firmansyah, D. (2018). Pembelajaran Menganalisis Menulis Puisi dengan Menggunakan Pendekatan Kontekstual Imajinatif. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 1(4), 577–584. http://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/parole/article/view/955

Hidayat, A. (2019). REPRESENTASI CERITA KARNADI ANEMER BANGKONG SEBAGAI IDENTITAS MASYARAKAT SUNDA. FON : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia. https://doi.org/10.25134/fjpbsi.v15i2.2163

Kertayasa, I. W., Suandi, I. N., & Utama, I. D. G. B. (2019). Pembelajaran Menulis Puisi Berdasarkan Pendekatan Kontekstual Pada Siswa Kelas X Mia 2 Sma N 1 Sukasada. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Undiksha, 8(2). https://doi.org/10.23887/jjpbs.v8i2.20618

Maulidiyah, M., Arfiyanti, R., & Mudopar, M. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kontekstual dengan Menggunakan Media Facebook dalam Pembelajaran Menulis Puisi pada Siswa SMP. Deiksis : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia. https://doi.org/10.33603/deiksis.v5i2.1162

Mawardi, A. B. (2018). KOMODIFIKASI SASTRA CYBER WATTPAD PADA PENERBIT INDIE Arif. Sabda, 13(1), 77–82.

Pebriana, P. H. (2017). Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi Bebas dengan Menggunakan Pendekatan Kontekstual Siswa Sekolah Dasar. Publikasi Pendidikan. https://doi.org/10.26858/publikan.v7i2.3144

Pinurbo, J. (2020a). di Rumah Sakit. Republika. https://republika.co.id/berita/q98j87284/joko-pinurbo-buat-puisi-soal-perjuangan-lawan-corona

Pinurbo, J. (2020b). Elegi. Detik. https://20.detik.com/e-flash/20200905-200905074/puisi-joko-pinurbo-untuk-tenaga-medis-yang-gugur-karena-covid-19

Pinurbo, J. (2020c, April 23). Maut Tersenyum. Republika. https://republika.co.id/berita/q98j87284/joko-pinurbo-buat-puisi-soal-perjuangan-lawan-corona

Pradopo, R. D. (2011). Prinsip-prinsik Kritik Sastra Teori dan Penerapannya. Gajah Mada University Press.

Pradopo, R. D. (2014). Pengkajian Puisi. Gajah Mada University Press.

Prastowo, A. (2012). Panduan Kretif Membuat Bahan Ajar Inovatif. DIVA Press.

Solihah, L. (2018). PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS PUISI MELALUI PENDEKATAN KONTEKSTUAL DI KELAS V SD NEGERI RANCALOA KOTA BANDUNG. Jurnal Cakrawala Pendas. https://doi.org/10.31949/jcp.v4i1.708

Sucipta, M. D. (2019). PEMBELAJARAN MENULIS PUISI DENGAN PENDEKATAN KONTEKSTUAL BERINSPIRASI ALAM PEDESAAN PADA SISWA KELAS V SD MAHARDIKA …. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa

Sugiarti, S. (2014). Estetika Pada Novel Geni Jora Karya Abidah El Khalieqy. ATAVISME. https://doi.org/10.24257/atavisme.v17i2.6.134-147

Suntini, S. (2017). ANALISIS WACANA KRITIS PADA NOVEL �PEREMPUAN DI TITIK NOL� KARYA NAWAL EL SAADAWI DITINJAU DARI TOKOH DAN PERWATAKAN, KONFLIK SERTA AMANAT. FON : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia. https://doi.org/10.25134/fjpbsi.v11i2.716

Yapi Taum, Y. (2016). Kegelisahan Eksistensial Joko Pinurbo: Sebuah Tanggapan Pembaca. JENTERA: Jurnal Kajian Sastra, 5(2), 23. https://doi.org/10.26499/jentera.v5i2.364




DOI: https://doi.org/10.25134/ijete.v3i2.7016

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Indonesian Journal of Elementary Teachers Education



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.