Pelatihan Model Pembelajaran Inovatif dalam Rangka Meningkatkan Kompetensi Guru-Guru MGMP IPS SMP Wilayah Singaparna, Tasikmalaya

Yeyen Suryani, Iskandar Iskandar, Entin Jumantini, Iyan Setiawan, Rani Tania Pratiwi, Sri Mulyati

Abstract


 

So far, the learning model chosen by the teacher has not been able to provide opportunities for students to be involved in it through direct practice, teaching and applying the material that has been learned. Teachers often use conventional methods so that teachers tend to be more dominant in learning, on the other hand students tend to be passive, less critical and creative. The purpose of this community service is to provide new knowledge and insights to MGMP Social Studies teachers at Singaparna Junior High School, Sukahaji Village, Singaparna District, Tasikmalaya Regency about innovative learning models, so that their minds and competencies and motivations are open to them to have the ability to master various innovative learning models. . The method used in this activity is in the form of training through lectures, questions and answers and discussions. The result achieved is an increase in the understanding and knowledge of MGMP Social Studies teachers regarding innovative learning models and how to apply these innovative models.

 

Selama ini model pembelajaran yang dipilih guru belum dapat memberikan kesempatan pada siswa untuk ikut terlibat didalamnya melalui praktik langsung, mengajarkan dan menerapkan materi yang telah dipelajari. Guru seringkali menggunakan metode konvensional sehingga guru cenderung lebih bersifat dominan dalam pembelajaran, di lain pihak siswa cenderung pasif , kurang kritis dan kreatif. Tujuan dari pengabdian masyarakat ini untuk memberikan ilmu dan wawasan baru kepada guru-guru MGMP IPS SMP  Singaparna Desa Sukahaji Kecamatan Singaparna Kabupaten Tasikmalaya tentang model pembelajaran inovatif, sehingga terbuka pikiran dan kompetensi serta  motivasi dalam diri mereka  untuk memiliki kemampuan dalam menguasai berbagai model pembelajaran yang inovatif . Metode yang digunakan dalam kegiatan ini adalah berupa pelatihan melalui ceramah, tanya jawab dan diskusi. Hasil yang dicapai adalah peningkatan pemahaman dan pengetahuan guru-guru MGMP IPS mengenai model pembelajaran inovatif serta cara mengaplikasikan model inovatif tersebut.

 


Full Text:

PDF

References


Acesta, A., Solihat, D., & Kautsar, T. (2021). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Berbahan Ecobricks untuk Guru Sekolah Dasar. Empowerment: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(03), 304-309.

Azizah, U., Suyono, S., & Yonata, B. (2017). Peningkatan Kompetensi Guru Kimia Melalui Pelatihan Model-Model Pembelajaran Inovatif Di Banyuwangi. Jurnal ABDI: Media Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 91-95. https://doi.org/10.26740/ja.v2n2.p91-95

Dahar, R. W. (1996). Teori-Teori Belajar.Jakarta: Erlangga.

Dyson, Ben. (2002). The Implementation of Cooperative Learning in an Elementary Physical Education Program. Journal of Teaching in Physical Education, 22 Hal. 69-85.

Fattah Nanang. (2004). Prinsip-prinsip Manajemen. Jakarta: Bina Aksara.

Hia, Y. D., Sumarni, & Armiati. (2016). Pelatihan Metode Pembelajaran Inovatif Untuk Meningkatkan Profesionalisme Guru SMA. Jurnal Pelangi, 8(2), 243-249. http://dx.doi.org/10.22202/jp.2016.v8i2.1206

Hindriana, A. F., Setiawati, I., Solihin, N., & Sholikah, M. (2021). Pengembangan Kompetensi Guru dalam Menghadapi Program Merdeka Belajar. Empowerment: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(03), 254-260.

Hoy And Miskel. (2001). Educational Administration, Teory, Research, And. Practice. Mc Graw–Hill: North America.

Kosasih, E. (2014). Strategi Belajar dan Pembelajaran Implementasi Kurikulum 2013. Bandung : Yrama Widya.

Kurniasih, Imas dan Sani, Berlin. (2014). Sukses Mengimplementasikan Kurikulum 2013, Memahami berbagai aspek dalam Kurikulum 2013. Bandung : Katapena.

Lismaya, L., Eliyanti, M., & Nurhasanah, A. (2021). Pelatihan Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar pada Masa Pandemi Covid-19 di Kelurahan Cigadung, Kuningan. Empowerment: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(03).

Sumaryati, S. (2013). Peningkatan kompetensi profesional guru melalui pelatihan model-model pembelajaran inovatif. INOTEKS: Jurnal Inovasi Ilmu Pengetahuan, Teknologi, dan Seni, 17(2).140-150. https://doi.org/10.21831/ino.v17i2.3355

Warsono dan Hariyanto. (2013). Pembelajaran Aktif Teori dan Asesmen. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Wyk, Micheal. (2012). The Effects of the STAD-Cooperative Learning Method on Student Achievement, Attitude and Motivation in Economics Education. Journal Social Science, 33(2). 261-270.




DOI: https://doi.org/10.25134/empowerment.v6i02.5100

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Empowerment : Jurnal Pengabdian Masyarakat

ISSN 2598-2052 (online)

Organized by Faculty of Law, Universitas Kuningan, Indonesia.

Website  : https://journal.uniku.ac.id/index.php/empowerment/index

Email     : [email protected]

Address : Jalan Cut Nyak Dhien No.36A Kuningan, Jawa Barat, Indonesia.

 

 EMPOWERMENT is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0