Pelatihan dan Pengajaran dengan Pendekatan Media Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) untuk Guru-Guru SDN Tundagan, Hantara, Kuningan

Dadang Solihat, Arrofa Acesta, Fahrus Zaman Fadhly, Lilis Lismaya

Abstract


The teaching ability of teachers at SD Negeri 1 Tundagan still needs to be improved. The purpose of this study was to improve the teaching skills of teachers at SDN 1 Tundagan, Tundagan Village, Hantara District, Kuningan Regency. The approach used is Media Information and Communication Technology (ICT). This ICT can motivate elementary school teachers by providing concrete examples that communicating optimally accompanied by the application of information technology media in the classroom must continue to be carried out to get effective and efficient learning outcomes. After completing the training, the teachers were very enlightened and motivated to provide even better teaching by using technological media. One representative from the teacher submitted a request that the training be continued every semester on an ongoing basis.


Kemampuan mengajar guru – guru  di Sekolah Dasar Negeri 1 Tundagan   masih perlu ditingkatkan. Tujuan pengabdian ini adalah meningkatkan skill mengajar  para guru di SDN 1 Tundagan Desa Tundagan Kec Hantara Kabupaten Kuningan. Pendekatan yang digunakan adalah Media Tekhnologi Informasi dan Komunikasi (TIK). TIK ini dapat memotivasi guru – guru sekolah dasar dengan memberikan contoh konkrit bahwa berkomunikasi dengan maksimal disertai dengan penerapan media teknologi informasi dalam kelas harus terus dilakukan untuk mendapatkan hasil pembelajaran yang efektif dan efesien. Setelah selesai pelatihan guru – guru sangat tercerahkan dan termotivasi untuk menberikan pengajaran yang lebih baik lagi dengan penggunaan media teknologi. Salah satu perwakilan dari guru menyampaikan permohonan agar pelatihan terus dilakukan tiap semester secara berkelanjutan.


 

 

 


Keywords


Keyword: Training, teacher, EMI

Full Text:

PDF

References


Aisyah, H., & Muhimmah, H. A. (2023). Konsep Merdeka Belajar Dalam Prespektif Teori Belajar Humanistik. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 4895-4901.

Chen, Y. H., Lin, Y. C., & Hung, C. Y. (2019). Using augmented reality technology to enhance children’s learning in museums. Interactive Learning Environments, 27(5), 596-610.

Cho, V., & Boyle, A. (2021). Integrating virtual reality into science learning: A review of empirical evidence. Computers & Education, 158, 104045.

Johnson, L., & Shamim, A. (2019). Use of social media for teaching and learning in higher education: A critical review of the literature. Journal of educational technology development and exchange, 12(1), 1-14.

Mayer, R. E. (2017). Using multimedia for e-learning. Journal of computer assisted learning, 33(5), 403-423.

Nofriyanti, Y., & Nurhafizah, N. (2019). Etika Profesi Guru Paud Profesional Dalam Mewujudkan Pembelajaran Bermutu. Jurnal Pendidikan Tambusai, 3(1), 676-684.

Nurrohman, T. F., & Darmiyanti, C. A. (2023). Etika Profesi dan Sikap Profesionalitas Dalam Pendidikan Islam di TK Al Fathimiyah. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(4), 579-586.

Purnamasari, Y., Zewitra, Z., Bakhti, K. Y., & Febryanto, M. (2022). Video Pembelajaran Bahasa Inggris Jarak Jauh bagi Anak Asuh di Yayasan Inspirasi Bumi Ilmu. Empowerment: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(01), 5-14.

Pourhassan, A., & Nazari, M. (2023). Teachers learn to use critical incidents as a professional development tool in teaching young English learners. Innovation in Language Learning and Teaching, 17(1), 32-46.

Reditiya, V. E. (2023). Mengenal Model Assure: Solusi Inovatif mengatasi Tingkat Ketidakantusiasan Generasi Alpha Dalam Pembelajaran. Jurnal Raudhah, 11(1).

Solihat, D., Fadhly, F. Z., & Lismaya, L. (2023). Pelatihan Pengajaran Bahasa Inggris untuk Guru SMP Gugus Kadugede di SMPN 2 Subang dengan Pendekatan English as Medium of Interaction (EMI). Empowerment: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 6(01), 120-125.

Suh, S. W., & Lee, S. (2020). Designing mobile learning materials for second language learning: a case study. Interactive Learning Environments, 28(7), 893-905.




DOI: https://doi.org/10.25134/empowerment.v6i02.6949

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Empowerment : Jurnal Pengabdian Masyarakat

ISSN 2598-2052 (online)

Organized by Faculty of Law, Universitas Kuningan, Indonesia.

Website  : https://journal.uniku.ac.id/index.php/empowerment/index

Email     : [email protected]

Address : Jalan Cut Nyak Dhien No.36A Kuningan, Jawa Barat, Indonesia.

 

 EMPOWERMENT is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0