DEVELOPMENT OF PICTURE WORD CARD MEDIA USING MODELING THE WAY METHOD IN LEARNING ENGLISH VOCABULLARY TO IMPROVE CLASS 4 LEARNING OUTCOMES
Abstract
This research aims to develop a picture card product and apply a modeling approach to learning English vocabulary, aimed at improving the academic performance of fourth grade students at SDN Wonosari 01, Semarang City. The utilization of picture cards serves to facilitate teachers in delivering English lessons effectively in a classroom setting. These picture cards are organized based on the ADDIE model, which includes phases such as analysis, design, implementation, and evaluation. The rationale behind this study stems from the substandard academic performance of students in English language schools, which can be attributed to various factors, including the lack of diverse learning resources, ineffective teaching methodologies, and insufficient motivation of students towards learning English. The research methodology adopted for this study is quantitative in nature, using a research and development (R&D) framework. Data collection methods included observations, interviews, and questionnaire surveys. The data analysis process involved conducting the normality test, homogeneity assessment, and n-gain evaluation. After examining the findings, picture cards are considered very useful, categorized as “very valuable” to help the learning process. Picture cards were implemented using the modeling-the-way method to make learning more effective and interactive.References
Amruddin. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Sukoharjo: Pradina Pustaka.
Andani, F., Wulandari, A., Fibaroqa, N., Ilalang, R., & Khoirunnisaa’, N. (2023). The Use of Picture Media and Letter Cards to Improve Students’ Dyslexic Reading Ability at SD Negeri 50 Bengkulu City Penggunaan Media Gambar dan Kartu Huruf Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Disleksia Di SD Negeri 50 Kota Bengkulu. JKIP : Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan, 4(1), 144–151. http://journal.al-matani.com/index.php/jkip/index
Andani, F., Wulandari, A., Fibaroqa, N., Ilalang, R., & Khoirunnisaa’, N. (2023). The Use of Picture Media and Letter Cards to Improve Students’ Dyslexic Reading Ability at SD Negeri 50 Bengkulu City Penggunaan Media Gambar dan Kartu Huruf Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Disleksia Di SD Negeri 50 Kota Bengkulu. JKIP : Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan, 4(1), 144–151. http://journal.al-matani.com/index.php/jkip/index
Ani, A. M. (2019). Penggunaan Media Kartu Bergambar Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Berbicara pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, Vol 2 No 1.
Ani, A. M. (2019). Penggunaan Media Kartu Bergambar Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Berbicara pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan, 2(1), 95–119.
Asihaningtyas, f. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Flashcard Bergambar Untuk Meningkatkan Kosa Kata Bahasa Inggris oada Siswa Kelas 3 SDN Malangnengah II. Jurnal Humaniora, Vol 7 No 3.
Asihaningtyas, F., Rosnaningsih, A., & Nurfadhillah, S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Flashcard Bergambar Untuk Meningkatkan Kosa Kata Bahasa Inggris oada Siswa Kelas 3 SDN Malangnengah II. Jurnal Humaniora, 7(3), 1–8.
Cipta, N. H. (2021). Model-model Pembelajaran SD. Bandung: Tofani Multikreasi Bandung .
Fahruddin, Rachmayani Ika, Astini Baik Nilawati, & Safitri Nuri. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Kartu Bergambar untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak. Journal of Classroom Action Research, 4(1), 49–53. https://doi.org/https://doi.org/10.29303/jcar.v4i1.1378
Firdausah, A., & Sari, D. M. M. (2022). TEACHING VOCABULARY TO YOUNG LEARNERS USING FLASHCARDS. Jurnal Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 6(2), 719–724.
Fitriani, A. (2019). Pengaruh Penerapan Metode Modeling the way terhadap hasil belajar keterampilan menyusun paragraf bahasa Indonesia murid kelas III SDN 7 Letta Kecamatan Bantaeng. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, Vol 4 No 1.
Fitriani, A., & Bahri, A. (2019). Pengaruh Penerapan Metode Modeling the way terhadap hasil belajar keterampilan menyusun paragraf bahasa Indonesia murid kelas III SDN 7 Letta Kecamatan Bantaeng. Kajian Pendidikan Dasar, 4(1), 632–643.
Fitriyani, E. (2019). Efektivitas Media Flash card Dalam Meningkatkan Kosa Kata Bahasa Inggris. Jurnal Ilmiah Psikologi, Vol 4 No 2.
Fitriyani, E., & Nulanda, P. Z. (2019). Efektivitas Media Flash card Dalam Meningkatkan Kosa Kata Bahasa Inggris. Jurnal Ilmiah Psikologi, 4(2), 167–182.
Gunarto. (2020). Model dan Metode Pembelajaran di Sekolah. Semarang: Unissula Press.
Hamina, Y. (2022). enggunaan Metode Modeling The Way dalam pembelajaran kosa kata bahasa Inggris untuk meningkatkan hasil belajar kelas VIII SMP Negeri 2 Tembilahan Tahun ajaran 2019/2020. Jurnal Pendidikan Tambusai, Vol 6 No 2.
Hasanah, T. A. (2019). Penggunaan Media Flash card Untuk Meningkatkan Daya Ingat Kosa Kata Bahasa Inggris Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Primaria Educationem Journal , Vol 2 No 2.
Hasriani, & Nasaruddin. (2022). Penggunaan Media Kartu Bergambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Nyaring SIswa Kelas II Sekolah Dasar. PINISI Journal of Education, Vol 2 No 1.
Juliyanti, C. (2022). Bumkar "Buku Album Kartu Bergambar". Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.
Kharisma, A. (2019). Pembelajaran Kosa Kata bahasa Inggris Menggunakan Metode Modeling the way pada kelas IV MI Ma'Arif Kabupaten Ponorogo. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, Vol 7 No 3.
Kusharjanto, A. B. H. (2022). IMPLEMENTASI MEDIA FLASHCARD UNTUK MENINGKATKAN KETRAMPILAN MEMBACA BAHASA INGGRIS KELAS IX. Adi Karsa : Jurnal Teknologi Komunikasi Pendiidkan, 13(2), 82–91. https://doi.org/https://doi.org/10.51169
Lubis, M. S. I., Rahim, R., Nasution, A., Nurhayarti, Anggraini, P., & Sartika, D. (2023). Implementasi Alat Edukasi kartu Bergambar (Flash Card) dalam Meningkatkan Kemmapuan Bahasa Inggris Siswa. Pengabdian Kepada Masyarakat Nusa Mandiri, 5(2), 71–76. https://doi.org/https://doi.org/10.33480/abdimas.v5i2.4716
Meidipa, K. F., Harahap, N., & Syahfitri, D. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Gambar Pada Pembelajaran Vocabulary Bahasa Inggris Di Institut Teknologi Dan Kesehatan Sumatera UtaraKota Padangsidimpuan. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 39–42.
Meidipa, L. F., Harahap, N., & Syahfitri, D. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Gambar Pada Pembelajaran Vocabulary Bahasa Inggris Di Institut Teknologi Dan Kesehatan Sumatera UtaraKota Padangsidimpuan. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, Vol 1 No 1.
Mulyanti, E., & Febriani, M. (2023). Pemerolehan Kosa Kata Bahasa Inggris dengan Media Kartu Bergambar di Sekolah Dasar. Karimah Tauhid, Vol 2 No 2.
Mulyanti, E., & Sya, M. F. (2023). Pemerolehan Kosa Kata Bahasa Inggris dengan Media Kartu Bergambar di Sekolah Dasar. Karimah Tauhid, 2(2), 504–509. https://doi.org/https://doi.org/10.30997/karimahtauhid.v2i2.7849
Nailufary, L., & Rahmawati, L. (2021). Teacher Books My Next Words. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Nida, D. M. A. A., Parmiti, D. P., & Sukmana, A. I. W. I. Y. (2020). Pengembangan Media Kartu Bergambar Berorientasi Pendidikan Karakter Pada Mata Pelajaran Bahasa Bali. Jurnal EDUTECH Universitas Pendidikan Ganesha, 8(1), 16–31. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JEU
Octabelina, L. R., & Anggarini, I. F. (2020). Teaching Vocabulary Through Picture Cards in Islamic Elementary School A Case Study in Nida Suksa School, Thailand. Research Repository, 13(1), 26–38.
Pertiwi, I. N., & Sumarno, D. A. (2019). Pengaruh Model Make A Match Berbantu Media Kartu Bergambar terhadap Kemampuan Membaca dan Menulis. Mimbar PGSD Unidiksha, 7(3), 261–270. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v7i3.19412
Rahmawati, L., Angrisia , N., & Nailufary, L. (2021). Student Books My Next Words. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Ramadhan Sari, E., & Kurniaman, O. (2019). PENGGUNAAN MEDIA KARTU BERGAMBAR UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA SISWA KELAS II SDN 067 PEKANBARU. PRIMARY : JURNAL PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR, 8(2), 125–138. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v8i1.7628
Runtuwarouw, J. J. (2019). The Effectiveness of Using Picture Card as Learning Media to Teaching of Japanese Tadoushi and Jidoushi.
Shafa, I., Siregar, Z., & Hasanah, N. (2022). Pengembangan Media Flash Card Materi Pahlawanku Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 2754–2761. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2258
Sugiyono. (2019). Metodelogi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukmawati, A. K. (2019). Pembelajaran Kosa Kata bahasa Inggris Menggunakan Metode Modeling the way pada kelas IV MI Ma’Arif Kabupaten Ponorogo.
SY, N. U., & Dafit Febrina. (2024). Pengaruh Media Kartu Kata terhadap Kemampuan Membaca Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1), 779–789. https://doi.org/https://doi.org/10.58230/27454312.517
Toisuta, M. (2023). Penggunaan Media Kartu Bergambar dalam Meningkatkan Kosa Kata Bahasa Inggris Siswa Kelas VII SMP 3 Imanosol. Jurnal Inovasi Tenaga Pendidik dan Kependidikan, Vol 3 No 2.
Umami, N. (2024). Pengaruh Media Kartu Kata terhadap Kemampuan Membaca Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. Didaktika: Jurnal Kependidikan, Vol 13 No 1.
Wahyuni Sri. (2020). Penerapan Media Flash Card Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tema “Kegiatan Ku”. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(1), 9–16.
Widyasari, E. Y. (2023). Strategi Penggunaan Kartu Uno Edukatif dalam Rangka Peningkatan Keefektivan Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Inggris dan Bahasa Sunda bagi Guru SD Pengadilan. Jurnal PKM Ilmu Pendidikan, Vol 6 No 2.
Widyasari, Efendi, Y., Afriani, Kusuma, V. A., & Riyanto, A. (2023). Strategi Penggunaan Kartu Uno Edukatif dalam Rangka Peningkatan Keefektivan Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Inggris dan Bahasa Sunda bagi Guru SD Pengadilan. Jurnal PKM Ilmu Pendidikan , 6(2), 351–363.
Yustiani. (2019). Peningkatan Kemampuan Mengungkapkan Makna dan Langkah Retorika Mata Pelajaran Bahasa Inggris Melalui Metode Modeling the Way siswa kelas VIII B SMPN Kecamatan Slahung. Jurnal Ilmiah Pengenbangan Pendidikan, Vol 5 No 2.
Zubaidikah, Muh. H., & Hasan. (2019). PENGARUH MEDIA KARTU BERGAMBAR (FLASH CARD) TERHADAP PENGUASAAN KOSAKATA BAHASA ARAB. Jurnal Al Mi’yar, 2(1), 41–56. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.35931/am.v2i1.90
All articles published in English Review: Journal of English Education (ERJEE) are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
Copyright Ownership
Authors retain the copyright of their articles and grant ERJEE the right of first publication. The journal is granted a non-exclusive license to publish, reproduce, and distribute the article in any format, medium, or platform, provided that proper credit is given to the original authors.
License Terms – CC BY 4.0
Under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, others are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially
As long as they:
- Provide appropriate credit to the original author(s) and source
- Provide a link to the license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/)
- Indicate if any changes were made
There are no restrictions on the reuse, reproduction, or adaptation of published articles as long as attribution is properly given.
Author Warranties
By submitting a manuscript to ERJEE, authors confirm that:
- The work is original and does not infringe any existing copyright.
- The manuscript has not been previously published and is not under consideration elsewhere.
- All sources and references are appropriately acknowledged.
- Necessary permissions have been obtained for any copyrighted materials used.