THE CHANGE OF GREETING WORDS IN BESEMAH LANGUAGE AND ITS IMPLICATION FOR LEARNING REGIONAL LANGUAGES
Abstract
This research described the addressing terms and analyzed the addressing term shifts of Besemah community in Pagar Alam regency. This research also described the implementation of Besemah vernacular language on vernacular langauge lesson. The applied method was descriptive qualitative method and objective appraoch with four research techniques. The data source was the community of Besemah, consisting of five districts in Pagar Alam regency. The results found five hundred and fifty-two addressing terms. These words include addressing terms within family context and community context. Then, the researchers also found the shifting addressing terms. Four of the words were not found at the present days. The result implications have some implications on vernacular language lesson and could be the teaching materials for primary school levels.References
Agustina, D., Setiawati, A., Wedari, F. T., Handayani, L., & Mahdalena, M. (2021). Pengaruh bahasa daerah terhadap sistem pendidikan di SDN 03 Gunung Tuleh, Kecamatan Gunung Tuleh, Kabupaten Pasaman Barat. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(1), 681-685. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v5i1.2010
Aritonang, B. (2020). Penggunaan bahasa daerah generasi muda Provinsi Maluku Utara dan Papua Barat. Ranah: Jurnal Kajian Bahasa, 9(2), 160-177. https://doi.org/10.26499/rnh.v9i2.2936
Aritonang, B. (2021). Penggunaan bahasa daerah generasi muda provinsi maluku utara dalam ranah ketetanggaan dan pendidikan. Tuahtalino, 15(2), 179-199. https://doi.org/10.26499/tt.v15i2.3520
Asmara, A. (2020). Pengaruh penguasaan bahasa daerah dan bahasa asing terhadap penguasaan kosakata Bahasa Indonesia. Diskursus: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 2(2), 117-126. https://doi.org/10.30998/diskursus.v2i02.6669
Aso, L., Taembo, M., Zahrani, Z., Sahidin, L. O., Larisu, Z., & Putra, A. (2021). Sosialisasi peran bahasa daerah dalam pencegahan dan penanggulangan bahaya virus corona. Amal Ilmiah: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 101-107. https://doi.org/10.36709/amalilmiah.v2i2.15229
Asrif, N. (2019). Pembinaan dan pengembangan bahasa daerah dalam memantapkan kedudukan dan fungsi Bahasa Indonesia. Mabasan, 4(1), 11-23. https://doi.org/10.26499/mab.v4i1.183
Ayu, R. F. K, Sari, S. P., Setiawan, B. Y., & Fitriyah, F. K. (2019). Meningkatkan kemampuan berbahasa daerah melalui cerita rakyat digital pada siswa sekolah dasar: Sebuah studi pengembangan. Child Education Journal, 1(2), 65-72. https://doi.org/10.33086/cej.v1i2.1356
Azis, A. D., Mahyuni, M., Syahdan, S., & Yusra, K. (2019). Faktor-faktor penyebab kepunahan bahasa daerah di tanah rantau. Jurnal Sosial Ekonomi Dan Humaniora, 5(1), 11-18. https://doi.org/10.29303/jseh.v5i1.27
Baso, Y. S. (2018). Model aplikasi aksara lontara berbasis html sebagai salah satu solusi pemertahanan bahasa daerah. Jurnal Kata, 2(1), 1-13. https://doi.org/10.22216/jk.v2i1.2426
Da Costa, R. A. (2021). Pengayaan kosa kata bahasa daerah berbasis masyarakat pesisir di kalangan siswa SMA Negeri 55 Teluk Elpaputih. Gaba-Gaba: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Dalam Bidang Pendidikan Bahasa Dan Seni, 3(1), 115-120. https://doi.org/10.30598/gabagabavol3iss1pp115-120
Ferdianto, V. B., & Rusman, R. (2019). Evaluasi implementasi kurikulum muatan lokal bahasa daerah dan pendidikan lingkungan hidup. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 11(2), 116-128. https://doi.org/10.21831/jpipfip.v11i2.19542
Ferry, T. F. P., Koagouw, F. V. I. ., & Waleleng, G. J. (2020). Peran komunikasi sosial masyarakat dalam melestarikan bahasa daerah pasan di Desa Rasi Kecamatan Ratahan Kabupaten Minahasa Tenggara. Acta Diurna Komunikasi, 2(3), 1-17.
Hariyanto, P. (2019). Korespondensi bunyi bahasa daerah di provinsi Sulawesi Tenggara. Aksara, 31(2), 269-283. https://doi.org/10.29255/aksara.v31i2.340.269-283
Lafamane, F. (2020). Fenomena penggunaan bahasa daerah di kalangan remaja.
Mahmud, T. (2018). Pengaruh bahasa daerah terhadap penggunaan Bahasa Indonesia secara bersamaan pada siswa di sekolah SMPN 1 Geulumpang Baro Kabupaten Pidie. Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 302.
Mardian, M. (2019). Interferensi bahasa daerah dalam konteks formal di SMA Kota Singkawang. Cakrawala Linguista, 1(2), 90-97. https://doi.org/10.26737/cling.v1i2.878
Muin, M., & Sulfasyah. (2018). Pengunaan teori monitor krashen dalam pembelajatran bahasa daerah bugis sebagai upaya pelestarian bahasa daerah. Journal of Materials Processing Technology, 1(1), 1-12.
Nasir, M., & Sahfitri, V. (2020). Prototype kamus elektronik bahasa daerah lubuk linggau berbasis android. Jurnal Ilmiah Matrik, 22(2), 215-223. https://doi.org/10.33557/jurnalmatrik.v22i2.998
Nggaruaka, T., Hermansyah, A. K., & Butarbutar, R. (2019). Pengenalan bahasa daerah marori menggunakan teknik retrival jaringan semantik. Didaktika Tauhidi: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(2), 93-103. https://doi.org/10.30997/dt.v6i2.1990
Nisah, N., Prasetya, K. H., & Musdolifah, A. (2020). Pemertahanan bahasa daerah suku bajau samma di Kelurahan Jenebora Kecamatan Penajam Kabupaten Penajam Paser Utara. Jurnal Basataka (JBT), 3(1), 51-65. https://doi.org/10.36277/basataka.v3i1.86
Pandaleke, T., Waleleng, F., & Grace, J. (2020). Peran komunikasi sosial masyarakat dalam melestarikan bahasa daerah Pasan di Desa Rasi Kecamatan Ratahan Kabupaten Minahasa Tenggara. Acta Diurna Komunikasi, 2(3), 1-17.
Pengembangan & Kementerian. (2018). Persebaran 668 bahasa daerah di Indonesia. Kata Data.
Pongantung, O. S., Palar, W., & Meruntu, O. (2020). Sufiks bahasa tontemboan (kontribusinya dalam pembelajaran bahasa daerah di sekolah). Jurnal Bahtra, 1(1), 15-21. https://doi.org/10.36412/jb.v1i1.2185
Purwaningtyas, I., & Junining, E. (2009). Konservasi nilai budaya indonesia melalui bahasa daerah. MABASAN, 3(1), 58-67. https://doi.org/10.26499/mab.v3i1.102
Ramadinatha, M. F., Aldi, I. D., & Marlina, M. (2021). Upaya melestarikan bahasa daerah Bebasan (Jawa Serang) melalui konten digital. Indonesian Collaboration Journal of Community Services, 1(4), 154-161.
Rosita, A., & Aprila, F. (2006). Pentingnya mata pelajaran bahasa daerah dalam kurikulum sekolah dasar dalam eksistensi budaya bangsa. Jurnal Pengembangan Pendidikan, 3(1), 35-43.
Sahril, N. (2018). Pergeseran bahasa daerah pada anak-anak di Kuala Tanjung Sumatra Utara. Ranah: Jurnal Kajian Bahasa, 7(2), 210-228. https://doi.org/10.26499/rnh.v7i2.571
Seha, N., & Fatonah, N. A. (2020). Local language maintenance in religious-based educational institutions in Pandeglang. Jurnal Lingko: Jurnal Kebahasaan Dan Kesastraan, 2(1), 105-125. https://doi.org/10.26499/jl.v2i1.40
Septiani, D., & Saragih, D. K. (2020). Pemertahanan bahasa Batak Toba di Gereja HKBP Sutoyo Cawang (konservasi bahasa daerah). Alfabeta: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya, 3(1), 23-31. https://doi.org/10.33503/alfabeta.v3i1.755
Solihah, A. (2009). Gegar wacana dalam komunikasi lintas bahasa daerah. MABASAN, 3(2), 1-16. https://doi.org/10.26499/mab.v3i2.109
Sueca, I. N. (2020). Pengintegrasian nilai perdamaian dalam pembelajaran bahasa daerah sebagai perkuat budaya lokal. Kalangwan Jurnal Pendidikan Agama, Bahasa dan Sastra, 9(2), 1-9. https://doi.org/10.25078/klgw.v9i2.1225
Tamrin. (2018). Interferensi leksikal bahasa daerah ke dalam bahasa indonesiaterhadap bahasa remaja di kota palu. Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia, 14(1), 24-32.
Tanu, I. K. (2018). Pengajaran bahasa daerah di sekolah kaitannya dengan kurikulum 2013. Kalangwan Jurnal Pendidikan Agama, Bahasa dan Sastra, 8(2), 107-116. https://doi.org/10.25078/klgw.v8i2.971
Turiah, H. (2021). Local language maintenance in the city of Ambon: A local language case studying in the Laha village as a local language only in the City of Ambon. Totobuang, 9(2), 331-342. https://doi.org/10.26499/ttbng.v9i2.337
Ulfa, M. (2019). Eksistensi bahasa daerah di era disrupsi. Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 12(2), 197-107. https://doi.org/10.30651/st.v12i2.2948
Widianto, M. P. E. (2018). Pemertahanan bahasa daerah melalui pembelajaran dan kegiatan di sekolah. Jurnal Kredo, 1(2), 1-13.
Wiyanti, S., Fadilah, A., & Sugito, N. T. (2019). Pemetaan bahasa daerah sebagai upaya pemertahanan bahasa. Seminar Nasional Bulan Bahasa 1, 219-224.
Zalwia, Z., Moita, S., & Upe, A. (2018). Modernisasi dan diskontinuitas bahasa daerah. Neo Societal, 3(2), 494-502.
All articles published in English Review: Journal of English Education (ERJEE) are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
Copyright Ownership
Authors retain the copyright of their articles and grant ERJEE the right of first publication. The journal is granted a non-exclusive license to publish, reproduce, and distribute the article in any format, medium, or platform, provided that proper credit is given to the original authors.
License Terms – CC BY 4.0
Under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, others are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially
As long as they:
- Provide appropriate credit to the original author(s) and source
- Provide a link to the license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/)
- Indicate if any changes were made
There are no restrictions on the reuse, reproduction, or adaptation of published articles as long as attribution is properly given.
Author Warranties
By submitting a manuscript to ERJEE, authors confirm that:
- The work is original and does not infringe any existing copyright.
- The manuscript has not been previously published and is not under consideration elsewhere.
- All sources and references are appropriately acknowledged.
- Necessary permissions have been obtained for any copyrighted materials used.